Nyheter

På rett vei

GRØNLAND I OSLO: Q-Meieriene vil tilby forbrukerne meieriprodukter på en ny og spennende måte. Nå går også økonomien rett vei, forteller styreleder Leif Stråtveit.

Publisert Sist oppdatert

I en tøff startfase har økonomien hatt førsteprioritet. Men i år blir det pluss, forteller Stråtveit, som er konsernsjef i Kavli. Selv om minusresultatene har hemmet produktutvikling og markedsføring, kan han slå i bordet med at Q-Meieriene var først ute på det norske markedet med lett lettmelk.? At dette var et tilbud forbrukerne satte pris på, viser jo det faktum at det ikke gikk lang tid før konkurrenten også kunne tilby produktet, sier han.? I fjor lanserte vi dessuten skrukorkmelken, som er svært positivt mottatt, og vi er også kommet på markedet med mange spennende varianter av smakstilsatt melk. Så vidt jeg vet var vi først ute i Europa med fersk smakstilsatt melk, sier Leif Stråtveit.

KapasitetHandelen har tatt godt imot Q-Meieriene, men kapasiteten gjør at meieriene hittil bare har kunnet levere til NorgesGruppens kjeder fra Trøndelag og sørover. Nær meieriene på Jæren og i Gausdal leverer man også til butikker i de andre grupperingene.Meieriene har for lite råmelk til disposisjon. Av konsummelk-markedet var markedsandelen 6,5 prosent ved utgangen av 2003. ? Det er altså et stykke vei å gå før vi kan si oss fornøyd, men vi får stadig nye bønder over på vår side og vil etterhvert kunne utvide både vårt geografiske nedslagsfelt og antall kjeder og butikker på kundelisten, sier Stråtveit.

Naturlig utfordrerHan fremholder at Kavli har vært i meierimarkedet i 110 år og følgelig var en naturlig utfordrer til Tine da politikerne inviterte til konkurranse. Selv om satsingen kostet mer enn man på forhånd regnet med, hersker det ingen tvil i konsernet om at veivalget var riktig, mener han.Når det gjelder distribusjon, har Q-Meieriene, med noen få lokale unntak, valgt å satse på kjedenes distribusjonssentraler og for NorgesGruppens vedkommende via Bama-distribusjonen. Ifølge Stråtveit fungerer det utmerket. ? Alt ligger til rette for en positiv utviling for Q-Meieriene. Vi har en markedsreguleringssordning vi kan leve med, våre bønder er fornøyd og det blir stadig flere av dem. Vi får stadig oftere får forespørsler fra forbrukerhold i områder hvor butikkene ikke har våre produkter. Kort sagt er mulighetene store etter hvert som kapasiteten øker, fastslår Leif Stråtveit.

Powered by Labrador CMS