Nyheter

På tide å slå tilbake

Altfor lenge har hurtigmat-kjedene fått forsyne seg fritt av dagligvarekunder som vil ha et måltid på en enklere måte. En passiv dagligvarebransje har gjort mange forsøk på å skape produktene som skal holde kundene i butikken ? men det hjelper lite når forbrukeren ikke får greie på det.

Publisert

I Norge har handelen tapt store beløp på at forbrukerne går andre steder for å kjøpe et måltid til erstatning for å spise hjemme (HMR). Internasjonalt begynner omsider bransjen å slå tilbake mer offensivt.I USA viser en av kaffeleverandørene en reklamefilm som harsellerer vilt og uhemmet med de trendy kaffebarene: Lange køer og dårlig service er budskapet ? den samme kaffekoppen kan lages like god, mye billigere og mye koseligere hjemme. Mens andre leverandører kjører hardt på kosen ved å spise hjemme, sammen med de nærmeste, og at det ikke er nødvendig å svette over grytene i timesvis for å få den kosen.

Her henger handelen og industrien i Norge sørgelig etter. Skal norske forbrukere beholdes i butikken, nytter det ikke å late som om pølse-menyer, hamburgerrestauranter, pizzaekspresser og kaffebarer ikke eksisterer. Markedsføringen må fortelle kundene om fordelene ved å handle i butikken og spise hjemme.Så lenge industrien bare forteller om hvor fortreffelige varer de har og kjedene bare forteller om hvor billige eller koselige butikkene er, har servicehandel og restauranter fritt spillerom. Hvis kunden mener det er kjappere, billigere og bedre å kjøpe en hamburger, hjelper det ikke at Rima 800 har flintstek til 49,90. Nei, skal kundene fristes til å handle i butikken, trengs det kampanjer for å friste dem til å spise hjemme igjen.

«Skal norske forbrukere beholdes i butikken, nytter det ikke å late som om pølse-menyer, hamburgerrestauranter, pizzaekspresser og kaffebarer ikke eksisterer.»

Powered by Labrador CMS