Nyheter

På vei mot seks profiler

Publisert

Norsk, og senere nordisk, dagligvarebransje er på vei mot en fremtid med seks-syv kjeder.I forrige uke fortalte Ukeavisen FK om Hakon Gruppens samling under Ica- og Rimi-paraplyene (nettutgaven 24. januar). Og i papirutgaven av avisen gikk Aka Spar-formann Harald Tiedemann Hansen ut med det mange vet, men som ingen tør å si på trykk: Profilhus med under 15 milliarder i omsetning er ikke liv laga. Dessuten fortalte vi om Norges første Coop Forum på LillestrømDenne uken forteller vi hvordan danske kjeder samler seg under Spar-logoen, og at Dansk Supermarked skal samarbeide om innkjøpene med Ica og Hakon Gruppen.Alt dette peker i samme retning: Samling ikke i bånn, men på toppen. Nordisk dagligvarebransje er på vei ikke bare mot tre store blokker, men også mot seks-syv dominerende kjedeprofiler. Kanskje får vi en negativ kunde-reaksjon som Gunnar Sætrang antyder på side 8 i ukens avis. Men utviklingen vil likevel gå mot store profilhus, og flere konsepter innenfor samme profil.En sannsynlig fremtid er slik: Ica blir felles profil for det meste innenfor Ica, Hakon Gruppen og Dansk Supermarked, mens lavprisbutikkene ender opp som Netto, eller kanskje Rimi. Forbrukersamvirket setter Coop-navnet på alle profilene sine. NorgesGruppen med partnere utstyrer de fleste butikkene med Spar-logo, og beholder i tillegg en lavprisprofil. Det kan være Kiwi, men det kan også bli Rema til slutt. Eller Rema kan ende opp som lavprisprofilen i et internasjonalt konsern.Det eneste som kan stoppe en utvikling i denne retningen, er de internasjonale kjempenes inntog.

Powered by Labrador CMS