Nyheter

Parmaoffensiv i Norge

OSLO SENTRUM: Med EU i ryggen kan bondesamvirkene i italienske Parma satse massivt på eksportmarkedsføring av matspesialiteter. Nå skal det drives aktiv forbrukeropplysning om parmaskinke og parmesanost i Norge.

Publisert Sist oppdatert

De to italienske organisasjonene, Consorzio del Prosciutto di Parma og Consorzio del Formaggio Parmigiano-Reggiano, som representerer samtlige produsenter av parmaskinke og parmesanost, skal fra nå av drive aktiv opplysningsvirksomhet om sine produkter til norske forbrukere. Kommunikasjonsbyrået Lynx Porter Novelli vil fungere som skinke- og osteprodusentenes forlengede arm i Norge og Skandinavia.

GODT FORBEREDT

Nordmenn liker italiensk mat. Og hvis du ber dem om assosiasjoner på Parma, svarer de med stor sikkerhet skinke og ost.

Det siste året har eksporten av parmaskinke til Norge økt med 86,6 prosent i volum, kan besøkende italienske markedsførere fortelle. Et volum tilsvarende 19 000 hele skinker konsumeres i Norge på ett år. Den totale eksporten av parmaskinker fra Italia var i 2005 på 1,9 millioner skinker. Eksporten utgjør 20 prosent av det totale salget av parmaskinke.

LANGE ANER

Produksjonskulturen for parmesanost har aner tilbake til år 1200. Osten som produseres mellom elva Po og fjellkjeden Apenninene har EU-beskyttet opprinnelsesbetegnelse. - Nå skal norske forbrukere mer og bedre opplysning om anvendelsesområder både for skinke og ost fra Parma, lover daglig leder Turid Viker Bråthen i Lynx Porter Novelli.

Powered by Labrador CMS