Nyheter

Pilotene har landet - nå tar d

ØSTBANEHALLEN I OSLO: Etter å ha testet ut markedet med to pilotbedrifter for henholdsvis by- og boligmiljø, er det nye Ica Nær-konseptet erklært flygedyktig.

Publisert Sist oppdatert

Vel 100 medarbeidere fra Icas hovedkontor stilte med ballonger og entusiasme da Ica Nær sist torsdag åpnet dørene for aller første gang i Østbanehallen i Oslo. Butikken er den andre som åpnes etter det nye konseptet for bybutikk, hvor Ica kombinerer convenience og dagligvaredrift. I tillegg har kjeden hatt en pilotbedrift for boligområder.

Ica har lagt 6 millioner kroner på bordet for å omgjøre den tidligere kjedebutikken, som var et supermarked, til en Ica Nær i ny drakt. Forventet omsetning er på rundt 40 millioner kroner fordelt på 450 kvadratmeter gulvplass.

LØNNSOMME

- Nå er pilotfasen over, bekrefter nyslått Ica-sjef Trond Kongrød overfor Handelsbladet FK. - Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger på pilotene, og de er lønnsomme. Det er viktig med lønnsomme markedsandeler.

Ifølge Kongrød har pilotene på by og bolig hatt en omsetningsøkning på 14 prosent. Han ønsker ikke å gå ut med lønnsomhetstall, men understreker at også den er blitt bedre enn før. Nå planlegger han flere butikker som er skreddersydde for sine respektive lokalmarkeder.

- I løpet av første halvår kommer flere, og når det gjelder bybutikkene vil vi først se på Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo. Vi er også klare med boligkonseptet, hvor det vil skje en del frem mot sommeren.

JUSTERINGER

Til tross for gode erfaringer fra pilotene, er ikke den nye butikken i Østbanehallen en blåkopi av Ica Ringen på Carl Berner i Oslo, som var den første.

- Vi har gjort noen endringer og justeringer i forhold til Ica Ringen. Det går blant annet på at vi har tilpasset sortimentet ytterligere, med ferdigsmurte baguetter, brød og betjent disk med varm mat. Men det handler også langt på vei om å tilpasse seg lokalmarkedet. Her kommer folk som skal rekke toget. Butikken er tilpasset folk som skal handle med seg noe i forbifarten. Vi har mange énporsjonspakninger med delikat mat, og fruktpakker som vi pakker på stedet, sier Kongrød, og legger til at nettopp frukt og sunne produkter er et satsningsområde. Helse og sunnhet skal være en del av Ica Nær-profilen i byen.

- Nå håper jeg alle kjøpmenn både i og utenfor Ica tar seg en tur hit og ser på hva vi har fått til, for dette er vi stolte av, forsikrer Trond Kongrød.

Powered by Labrador CMS