Nyheter

Pizza og sirkus

Publisert

Barna krever underholdning ? også i dagligvarebutikken. De minste er blitt en kraft å regne med i butikken din.Baby boom, generasjon X og hva de nå heter alle sammen, avløses nå av bleietilbud-generasjonen. For noen år siden valgte mange kunder butikk etter hvem som hadde de beste bleie-tilbudene. Nå har bleietilbud-barna blitt større og fått sine egne meninger om varer og butikker.Niåringen har sine helt klare meninger om Pringles, Coca-Cola og Nugatti. Billi, steinaldermenn med klubbe og annen tv-reklame kan gjøre at han snart har nesten like klare meninger om Rimi og Spar.Det er ikke noe nytt at barn har meninger ? det nye er at de faktisk har innflytelse. «Pester Power», som det heter på markedsføringsspråk. Ungene får mer lommepenger, og ikke minst nyter de godt av at mor og far oftere og oftere sliter med dårlig samvittighet for alt fra for lite tid til samlivsbrudd.Det er et nærliggende tips at barnas økende makt er en fordel for supermarkedene med priser og plass som gir dem muligheten til mer action, bedre utvalg og saftigere eksponering. Bleietilbud-generasjonen gjorde at mange nybakte mødre og fedre valgte lavpris. Nå kan den samme generasjonen få de samme mødrene og fedrene til å velge fullsortiment.Sikkert er det ikke, og det er uansett ikke særlig sannsynlig at effekten blir stor. Men den som klarer å gjøre litt ekstra for barna og tenåringene, kan likevel skaffe seg et nyttig konkurransefortrinn.

Powered by Labrador CMS