Nyheter

Plumbo utfordrer Orkla

REN KAMP: Etter to år med produktutvikling går Plumbo løs på markedet for rengjøringsprodukter. Fire nye Plumbo Clean-produkter blir i disse dager lansert i Rema 1000. Målet er å ta en klar nummer to-posisjon i et marked som er dominert av tunge internasjonale merke navn. - Dette har jeg drømt om lenge, sier Plumbo-eier Christian Krefting.

Publisert Sist oppdatert

I 100 år har Plumbo arbeidet med

tette avløp og hatt posisjonen som en klar markedsleder. Merkekjennskapen er på sterke 94 prosent. Nå skal Plumbo ta opp kampen med markedsleder Jif fra Lilleborg, Ajax og andre internasjonale merkenavn i rengjøringshyllene i butikkene.

- Tilbakemeldinger fra kundene viser at vi har et merkenavn og et produkt som folk vet funker. Det er et godt utgangspunkt når vi satser på rengjøring. Vi starter med Rema 1000, men målet er få en posisjon i alle kjedene, og i faghandelen. Vi har ambisjoner om å bli en skandinavisk aktør med de nye produktene, sier Christian Krefting til Handelsbladet FK.

Plumbomannen

Christian Krefting er eneeier av Krefting på Haslum, selskapet som eier merkenavnet Plumbo. - Mange tror at Plumbo er et

utenlandsk produkt, men det er helnorsk. Navnet står sterkt og vi ser at det blir brukt i mange andre sammenhenger. Det er blant annet et band som kaller seg for Plumbo, og vi bruker dem faktisk i en del sammenhenger. Plumbo-effekten er jo også blitt et uttrykk som brukes av leger som arbeider med tette blodårer, så vi skal ikke klage, sier Christian Krefting til Handelsbladet FK.

I tillegg til å eie Plumbo, er selskapene til Krefting også en betydelig investor, noe som for lengst har gjort ham til mangemillionær. Men det er Plumbo som får frem det største smilet. Krefting har eget visittkort for de store anledningene, der han bare kaller seg Plumbo-sjef.

- Jeg har i mange år lekt med tanken om vi kunne ta vår sterke posisjon innenfor avløp inn i nye kategorier. Jeg har også fått mange innspill fra kunder om det samme, og mange har snakket om at de savnet plumboeffekten på rengjøringsproduktene sine.Så bestemte vi oss for å gjøre noe, sier Krefting.

Sara Lee

Forretningsutvikler Rune Wisted-.u fra Krefting og salgsdisponent .ore Syvertsen fra Sara Lee Household & Body Care har vært sentrale på laget under utviklingen av de nye rengjøringsproduktene.To innleide damer i 40-årene, med mye praktisk erfaring fra rengjøring, har også vært en del

av teamet.

Resultatet er fire nye Plumbo Clean-produkter med hvert sitt spesialområde: fettløser, keramikk & glassrens, stålglans og ovn & grillrens. Fire sprayflasker med 500 ml innovasjon er i disse dager ute i Rema 1000-butikkene. Etter det Handelsbladet FK

erfarer, arbeides det med flere nye varianter innenfor rengjøring.

Planen er å fylle på med tv-reklame, annonser og aktiviteter ute i butikkene. Kjøpmennene blir fristet med større brutto. - Målet er å bli en

god nummer to i rengjøringsmarkedet, men som fettløser og ovn/grill er målet å bli markedsleder, sier salgsdisponent .ore Syvertsen i Sara Lee til Handelsbladet FK.

Det er Sara Lee som skal selge Plumbo-produktene i dagligvaremarkedet.

Takk til Rema 1000, og Jif

Konkurrentene er store og kapitaltunge, og har noen av landets største annonsebudsjetter. Det skremmer ikke Krefting. - Jif har beveget seg fra rengjøring til avløp, så vi går den andre veien. Det er greit at Jif bidrar til at kategorien vokser, sier Krefting.

- Hvorfor Rema 1000?

- Vi presenterte planen for mange, men Rema 1000 tente umiddelbart

på konseptet. De likte at det kom en skikkelig innovasjon fra en norsk leverandør, sier Christian Krefting.

Powered by Labrador CMS