Kjøpmann Andreas Lundgaard og medarbeider Stian Ravem i pølsedrakt. – Jeg var så stolt da han tok på den av fri vilje, sier Lundgaard og gliser.
Nyheter
Pølsefest i gågata
Natt til 1. mars tok Andreas Lundgaard pølsefesten til nye høyder i Narvesen.
Kjøpmann Andreas Lundgaard i Fredrikstad har gjennomført det han selv karakteriserer som tidenes tøffeste pølsestunt gjort av en Narvesen.
Mellom 17. februar og 2. mars i år hadde Narvesen sin kjente «Alle pølser 20 kroner»-kampanje, internt kjent som «pølsefesten». Lundgaard bestemte seg for å ta festen på ordet og lage en skikkelig pølsefest i den lille kiosken sin. Natt til søndag 1. mars – langt utenfor de vanlige åpningstidene på dagtid – rigget han kiosken med lyd- og lysanlegg, og han erstattet alt av blader, torg og varer på gulv med bord og stoler. Til slutt så lokalene mer ut som en nattklubb enn en kiosk.
– Fokuset er på pølser, samtidig som vi satte utrykk på det åttende verdigrunnlaget i Reitangruppen Convenience; Vi skulle ha det morsomt og lønnsomt, sier Andreas Lundgaard.
Bedre salg enn på dagtid
– Dette gikk over alle forventing, og kundene digget det, konkluderer kjøpmannen dagen derpå. I tillegg til å skape feststemning for folk som ville ha nattmat på vei hjem fra byen, solgte han rundt 60 pølser og hadde ellers ganske god omsetning.
– Så det gikk i pluss, selv om jeg trodde det ville gå i null. Vi gjorde det bedre på den lille tiden der enn en vanlig dag! 50-60 pølser er bra for den lille kiosken min. Vi hadde litt flaks, for det var et russeball like ved. Der var det en gjeng som heller valgte Narvesen enn ballet. Vi har bare fått positive tilbakemeldinger både fra russ og andre. Helt gull, konkluderer den kreative, unge kjøpmannen.
Litt utenfor konsept
Pølsefesten startet rundt klokken 23 og varte til tre – halv fire om natten.
– Er dette noe du kommer til å gjøre igjen?
– Kanskje neste år, for det fungerte bra sammen med russeballet. Hvis jeg får lov da. Narvesen var litt skeptisk til om dette var innenfor konseptet, sier Lundgaard, og innrømmer at det tar på å være festarrangør på nattestid.
Han har kun én person ansatt i tillegg til seg selv, men fikk litt hjelp av stefaren sin og en kamerat til å gjennomføre dette stuntet.
Lover flere stunt
Andreas Lundgaard ble for alvor kjent for Handelsbladets lesere da han ble kåret til Årets medarbeider i 2012/2013. Han var kjent for sin entusiastiske fremtoning og sine ville stunt på Narvesen Borg senter i Sarpsborg. Et knapt år senere, i november 2013, ble han kjøpmann på Narvesen i gågata i Fredrikstad.
– Det har vært lærerikt og gøy og jeg har hatt en veldig bratt læringskurve. Det er stor forskjell på å være selger og kjøpmann! Først nå føler jeg at jeg kan slå litt til med stunt og ting jeg trives med som viser personligheten min, sier Andreas Lundgaard. På grunn av store ombygginger i Fredrikstad sentrum ble dessuten starten ekstra hard.
– Men jeg har kommet meg gjennom det, og det er jo greit å ta det verste med en gang. Jeg har bestemt for at jeg virkelig skal skinne dette året! Jeg har planlagt å ha fem store stunt innen fem varegrupper. Da skal jeg gå helt bananas og det ene skal helst slå det andre. Men det vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få til, da det første gikk så bra, sier han.
Motivasjon: Årets kjøpmann
Etter et år med forberedelser er det nå han skal vise hva slags kjøpmann han ønsker å være.
– Det kommer til å bli kjempegøy! Og det gjør hverdagen lettere å ha noe morsomt å jobbe mot. Med pølsestuntet ville jeg også vise min ansatte hvor gøy man kan ha det på jobb. Han ville nesten ikke ha betalt, for det var så gøy. Det å se gnisten i øynene hans, var alene verdt hele greia, sier Andreas Lundgaard.
– Hva er motivasjonen din?
– Å bli kåret til Årets kjøpmann i Handelsbladet!