Nyheter

PR-byrå blandet Nøkkelhull-kortene

Helsedirektoratet har avsluttet sitt samarbeid med Geelmuyden.Kiese om bistand i kommunikasjonsarbeid knyttet til Nøkkelhullet. Årsken er at GK også har bistått Kiwi.

Publisert Sist oppdatert

Helsedirektoratet og Mattilsynet lanserte mandag 7. mars en ny kampanje for å gjøre nøkkelhullsmerket for sunne matvarer kjent. Arbeidet med kampanjen har foregått i nært samarbeid med dagligvarebransjen.

Samme dag ble Helsedirektoratet orientert av kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese, som har bistått direktoratet på nøkkelhullskampanjen, om at de en kort periode samtidig har gitt operative råd til Kiwi. Samarbeidet med Geelmuyden.Kiese (GK) ble av denne grunn umiddelbart avsluttet. Bransjen ble orientert om dette på et møte i Helsedirektoratet tirsdag 8. mars.

– Vi har jobbet i flere år med å få til et godt samarbeid med matvarebransjen om nøkkelhullsvarer og er nøye med å behandle alle aktørene likt. For å sikre at det ikke blir sådd tvil om at vi behandler alle aktørene likt, valgte vi å avslutte samarbeidet med Geelmuyden.Kiese umiddelbart, sier helsedirektør Bjørn-Inge Larsen i en pressemelding.

– Vi forventer at de vi kjøper tjenester av informerer oss om mulige interessekonflikter, understreker Larsen.

Han er glad for at dagligvarebransjen satser stort på Nøkkelhullet.

– Vi setter stor pris på at dagligvarehandelen og leverandørsiden bruker tid og ressurser på å støtte opp under kampanjen for å profilere Nøkkelhullet. Dermed hjelper de også folk å gjøre sunnere valg når de handler mat.

Til Dagens Næringsliv sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud at kjeden har jobbet med denne kampanjen lenge, og bedyrer at kjeden ikke har fått informasjon de ikke burde fått fra GK. Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge mener «det lukter» av saken og at Kiwi har kuppet Helsedirektoratets kampanje.

– Hvis det er slik Kiwi sier, at de har jobbet med dette lenge, hvorfor skulle de da bruke GK akkurat i den siste tiden. Med mindre GK har solgt seg inn selv og sagt at de kjenner denne kampanjen ut og inn? Det lukter litt av det her, sier Takle Friis til DN.

Powered by Labrador CMS