Nyheter
Pris uten konkurranse
MILLIONBUTIKK: Åtte produkter kan pryde seg med «Årets Produkt»-logo. Den har de fått nesten uten konkurranse, men etter å ha betalt 144 000 kroner. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er skeptisk til å markedsføre seg med logoen.
Bare tjue produkter var med; likevel ble det delt ut åtte priser. I snacksklassen konkurrerte to forskjellige produsenter; ellers ble alle prisene delt ut etter firma-interne oppgjør mellom to eller tre produkter fra samme leverandør. Procter & Gamble vant fem klasser, Jordan og Gourmetcompagniet hver sin, i tillegg til at Sørlandschips stakk av med snacks-prisen.
Forbrukerombudet skeptisk
Om ikke konkurransen er stor, er den dyr. Alle som er med i finalen, må ut med 24 000 kroner per produkt. For det får de resultatene fra en forbrukerundersøkelse.
Vinnerne betaler 120 000 kroner til for retten til å bruke logoen og beskjeden «Valgt til Årets Produkt av norske forbrukere» i all markedskommunikasjonen sin.
Hvis de får lov, da. Forbrukerombud Bjørn Erik .on er skeptisk til en slik kåring. - Det skal være en viss størrelse på det, sier han. - I hvert fall hvis de utgir seg for å være det beste produktet. Da må det være en konkurranse mellom mange produkter, sier .on.
Millionomsetning
I år fikk arrangørene inn 1 440 000 kroner fra deltagerne i Norge. Procter & Gamble sto for 936 000 av dem.
- Føler dere dere lurt, presseansvarlig Kathrine Mehlin?
- Vi har stilt med alle de innovasjonene vi har hatt det siste året. Hvis få av konkurrentene har stilt, synes vi det er synd. Men dette er første året, og vi vet fra andre land at det gjerne er litt trått da. Vi håper at konkurrentene blir med neste år og at kåringen blir en suksess også i Norge, og vi er veldig fornøyde med de produktene som har vunnet.
Mehlin forteller at Procter & Gamble ikke har tatt stilling ennå til hvordan og hvor mye Årets Produktlogoen skal brukes i markedsføringen. I andre land brukes logoen til og med på emballasjen til enkelte produkter, men om markedsføringen blir litt mer tilbakeholden i Norge, er ikke avgjort.
18-20 priser neste år
Internasjonalt var det Christian Le Bret som startet kåringen for drøye 20 år siden, og han leder fremdeles selskapet som står bak. - Generelt får vi med mange selskaper andre og tredje gangen vi arrangerer, sier han.
Jean Pierre Vandoren, som er ansvarlig for Årets Produkt i Skandinavia,Tyskland og Be-Ne-Lux-landene, forteller at det vanligvis kåres beste produkt i syv til ti kategorier første året i et nytt land, og i 18-20 kategorier året etter. - Neste år håper vi å få med leverandører som Coca-Cola, L'Oréal og Unilever. Samtidig vet vi at 30 prosent av vinnerne er lokale produkter, sier Vandoren. Ifølge ham får vinnerne salgsøkninger på fra 10 til 60 prosent. Han ser ikke noe galt i å arrangere kåringer med bare to finalister. - Vi føler ikke at vi har lurt noen, og neste år er kåringen bedre kjent, sier Jean Pierre Vandoren.
Forbrukerne kårer
Det er forbrukerne som kårer Årets Produkt, i en undersøkelse der de får velge mellom de deltagende produktene i hver klasse. Forbrukerne blir spurt om hvilke produkt som er mest attraktive, hvilke som er mest innovative og, hvis de har brukt dem selv, hva de synes om produktene i praksis.
I Norge deltok 6 000 forbrukere i undersøkelsen. De fikk spørsmål som «Hvilket produkt synes du best om, selv om du ikke kjenner det?», og kan ikke velge å svare «ingen» eller «vet ikke» selv om de aldri har hørt om produktene. VINNERNE
Her er vinnerne og de andre finalistene i de åtte klassene. Vi har beholdt de engelske eller franske originalnavnene på klassene:
Shaving: Gillette Fusion Power Stealth. Andre deltagere: Gillette Fusion og Venus Breeze. Snack: Sørlandschips. Andre deltagere: Pringles Rice Infusion. Feminine Protection: Alldays Fresh. Andre deltagere: Always Silk og Alldays Double Protection. Sauces: Litt bedre dressinger. Andre deltagere: Gourmetcompagniet pepperrotsennep. Hair care: Head & Shoulders Shampoo + Conditioner. Andre deltagere: Shockwaves Heat Defence Volumizing Mousse Restage Brico*: Jordan Perfect. Andre deltagere: Jordan Ultimate og Jordan Basic. Electro: Oral B Triumph Smart Guide Professional Care 9900. Andre deltagere: Braun Pulsonic Serie 7 - 790CC, Braun Silk-épil Xpressive Washing Product: Ariel Flytende. Andre deltagere: Ariel pulver.
* Brico er en fransk forkortelse for gjør-det-selv-produkter - i dette tilfellet byggevarer.