Nyheter

Prisforskjeller må det væ

Publisert

Konkurransetilsynet og Sifo undersøker prisene i de forskjellige kjedene ? og som vanlig blir det store presseoppslag av det hele.Den eneste gode analysen denne gangen er det Trygve Hegnar som står for. I Finansavisen slår han klart fast at nærhet og tilgjengelighet har sin pris, at butikkene ikke skal eller kan ha like priser og at forbrukerne er villige til å betale for både sortiment og tilgjengelighet.

Smart Club og Rema 1000 fortjener ros fordi de skiller seg ut som de billigste. De har funnet sitt unike salgsargument, og får styrket det ved hjelp av skattekrone-lønnede forskere og tilsynsmenn.Det som er synd, er at de samme forskerne og tilsynsmennene ikke gjør et like grundig arbeid med noen av de andre argumentene for å velge en butikk eller en kjede. Når får vi se en offentlig finansiert rapport om hvilke kjeder som har best service? Som har best kvalitet på varene sine? Som er flinkest til å holde ubrutt kjølekjede og som skaffer kundene den tryggeste maten?

Det er viktig og riktig å fokusere på matvareprisene i Norge. Men det er en smule uvant i Norge at det er landbruksministeren som forstår sammenhengene best og Konkurransetilsynet som blir de ensidige.Kundene trenger både de billige butikkene og de som tilbyr de eksklusive varene og den gode servicen. Det blir ikke helt fair at det bare er de billigste som kan bruke statsstøttede undersøkelser i markedsføringen sin, mens fullsortimentsbutikkene må betale moroa selv for å få påvist de områdene de er best på.Merkelig nok er stillheten total også fra forbrukertalsmennene som vanligvis er så flinke til å klage på ensidighet i dagligvarehandelen.

Powered by Labrador CMS