Produktnytt

Grilstad produserer alt de kan holde for å dekke etterspørselen etter Knekkebrødsalami.

Salami fra topp til tå

Grilstad lanserer en salami som skal dekke hele knekkebrødet. Det gjør ikke rund salami.

Publisert Sist oppdatert

En tredjedel av Norges befolkning spiser knekkebrød tre ganger i uken eller oftere, ifølge Norsk Spisefakta 2022.

– Vi synes de fortjener en salami som er tilpasset knekkebrødet, sier markedssjef Hilde Sorken, som kan diske opp med firkantede salamiskiver som skal passe akkurat på knekkebrødet.

Mange synes det er praktisk, ifølge en markedsanalyse Grilstad har gjennomført.

Mer enn maks kapasitet

– Målgruppen er alle som spiser knekkebrød. Vil du ha en litt tykkere salami, er du velkommen til å ha den på brødskiven også, sier Hilde Sorken, som hentyder til at den nye salamien har litt tykkere skiver enn vanlig for å komplettere det tørre knekkebrødet bedre.

Pakningene på 100 gram har så langt funnet veien inn i grunnsortimentet i alle kjedene til Norgesgruppen. Hos Coop har nyheten sluppet inn i pliktig sortiment hos Coop Mega og Obs. Her og hos NG konkurrerer den med alt annet pålegg som brukes på knekkebrød.

Signalene Grilstad har fått så langt, gir grunn til optimisme.

– Vi har eget produksjonsutstyr for å få salamien firkantet. Ønsket om kampanjer er allerede så stort at vi har tøyet produksjonskapasiteten til maks og mer enn det, forteller markedssjefen.

Kannibalisering

Grilstad har anbefalt en butikkpris på 38,90 for en pakke Knekkebrødsalami.

– Men dette er jo selvfølgelig opp til kjedene, fremholder Hilde Sorken.

– Hvor stor er faren for kannibalisering?

– Noe kannibalisering må man regne med når vi lanserer et nytt produkt i kategorien hvor vi er markedsleder, medgir Hilde Sorken.

– Vi vet likevel at noen synes rund salami på knekkebrød ikke fungerer, så Knekkebrødsalami kan også tiltrekke nye forbrukere til kategorien.

Powered by Labrador CMS