Nyheter

Promilletest på butikken

Konfekta har lansert en engangs promilletest for salg i dagligvare- og servicehandel. Den er så god at den brukes av politiet i flere europeiske land.

Publisert Sist oppdatert

– Vi jobber nå med å selge den inn. Foreløpig er den i salg hos Reitan Servicehandel, og så vil den komme på Statoil etter hvert. På sikt håper vi å få den inn alle steder, også i dagligvare, forteller produktansvarlig Marie Sollihaug.

Promilletesten, som selges i to-pakk, har bare vært på markedet et par uker.

– Anbefalt utsalgspris er 59 kroner. Det synes jeg er rimelig. En elektronisk variant kan koste godt over tusen kroner, sier Sollihaug. Den er ferdig innstilt på 0,2 promille og så nøyaktig og sikker at den brukes av politiet i Frankrike, Italia, Spania og Belgia. – Politiet bruker den som indikasjon før videre testing. Det finnes ingen andre hurtigtester som har like mange godkjenninger som denne. Den er blant annet EU-godkjent, sier Marie Sollihaug, som tror testen er enestående i sitt slag.

– Vi har også begynt å distribuere den i Sverige og Danmark og har store forventninger, sier hun.

– Hvordan fungerer den?

– Det følger med bruksanvisning og den er ganske idiotsikker. Du blåser i en ballong og så er det et rør med kjemikalier i som luften presses gjennom. I løpet av under to minutter får du svar på om du har promille på over 0,2 eller ikke. Og så er det jo to tester i pakken, så hvis det er behov for det, kan man jo vente en time eller to og bruke test nummer to, sier Marie Sollihaug.

– Hva sier potensielle kunder når du presenterer produktet?

– Jeg merker at kundene er nysgjerrige. De butikksjefene vi har vært i kontakt med vil gjerne prøve den. Men selv om det er artig å selge inn nye og spennende ting, så vet man jo aldri hvordan mottakelsen egentlig blir, sier hun.

– Hva er dine beste salgsargumenter?

– At den er enkel og rimelig og at det er viktig å fokusere på sikkerhet når det blir sene kvelder og tidlige morgener, sier Sollihaug.

Powered by Labrador CMS