Nyheter

Prøver å bli billigst

OSLO SENTRUM: Det er det mest ekstreme lavpriskonseptet Norge har sett hittil. Subprice prøver å bygge en kjede med bare en håndfull varelinjer, samtidig som innredning, bemanning og åpningstider kuttes til beinet.

Publisert Sist oppdatert

Bare 15 produkter, og helt nytt sortiment annenhver uke. Den første uken: Produkter fra blant andre Coca-Cola, Mars, Unil, Metsä og Procter & Gamble. - Beholdningen kommer til å skifte hver fjortende dag etter hva vi får kjøpt inn, sier Sverre Strandberg.

OSLO FØRST

Han titulerer seg som gründer og kunstner. Med lite varer per kvadratmeter og lyse lokaler kan da også butikken minne om et atelier. - Det er mye innen kunst som ligner på gründervirksomhet, ved at man gjennomfører et prosjekt, kontrollerer alt og lærer å gjøre ting billig, sier Strandberg, som mener den korte veien fra kunst til næringsliv kompenserer godt for manglende dagligvarebakgrunn.

Nå har han åpnet den første butikken i Subprice, som han håper skal bli en kjede på 150. - Testbutikken i Oslo sentrum er mer en slags markedsundersøkelse. Neste steg blir å prøve å finne gode lokaler, i første rekke i Oslo, forteller han.

RETT FRA LEVERANDØRENE

Nøkkelen er å kutte utgiftene. Det begrensede sortimentet består av varer som skal kjøpes rett fra leverandørene i store kvanta.

- Vi må prøve å gjøre det på en annen måte. Kjedene som allerede finnes, er også grossister, og det er vanskelig å vri seg unna dem med et vanlig sortiment. Men når vi legger frem forretningsstrategien for leverandørene, er de veldig positive. De trenger også konkurranse i dagligvarehandelen, sier Sverre Strandberg til Handelsbladet FK.

Han understreker at om konseptet skal fungere, er det viktig at det er kjente merkevarer i containerne.

For dette er en containerbutikk. Ingen hyller, alle varene i store containere som kan masseproduseres etterhvert som kjeden vokser. Ferskvarer er ikke utelukket, men i tilfelle solgt fra containere med samme utseende, men med kjøleelement. De gir plass til mye varer sammenlignet med vanlige hyller og kjøledisker, og gründeren kan godt tenke seg å fylle en av dem med et par hundre kilo pølser, for eksempel.

TO ANSATTE

Subprice skal ikke bruke store summer på design og innredning. Logistikken skal være enklest mulig. Åpningstidene skal holdes nede slik at det holder med ett skift - 10-17 midt i uken og 11-16 lørdager er det som prøves ut nå. To ansatte skal være nok.

- Det er en ekstremversjon av en lavpriskjede. Egentlig er det hos Rema 1000 jeg har hentet mest inspirasjon, i og med at Lidl ikke er så etablert, men det er litt Lidl-tankegang, også, sier Sverre Strandberg.

Og markedsføringen, den skjer mest ved hjelp av munnmot-munn-metoden. - Når noe er billig nok, så vil det annonsere seg selv, sier Strandberg. - Nå har ordet begynt å spre seg litt, og vi har hatt mange lykkelige kunder.

Powered by Labrador CMS