Nyheter

Pusser opp butikkposten

TRONDHEIM: Posten fornyer Post i Butikk-utsalgene. Ny design, friske farger og mer kundevennlige løsninger skal øke salget, både for posten og dagligvarebutikkene.

Publisert Sist oppdatert

Bunnpris & Gourmet-butikken på Nidarvoll er en av de første som har fått det nye Post i Butikk-konseptet (PiB) som er under utrulling. Butikken er et av de største i Postens butikkportefølje, og målet er å bli enda større.

10 MILLIONER

Med 70 millioner kroner i nettoomsetning er butikken på Nidarvoll en av de største dagligvarebutikkene i Trondheim.

- For denne butikken betyr Post i Butikk om lag 10 millioner kroner i økt omsetning. Postkundene er viktige for dagligvarebutikken, sier driftsdirektør Jonny Sørå i Bunnpris-kjeden til Handelsbladet FK.

- Dere har 50 butikker med Post i Butikk-avtaler, hva betyr det økonomisk?

- Post i Butikk betyr fra 10 til 15 prosent i økt omsetning for dagligvarebutikkene. Vi ser det samme når et postkontor som ligger nært en butikk, legges ned. Da forsvinner opptil 15 prosent av omsetningen til butikken. Derfor satser vi på postavtalene. Etter en del problemer i starten, fungerer samarbeidet godt. Det er blitt løsninger og rutiner som gjør at det glir godt inn i butikkenes måte å arbeide på, sier Sørå.

120 FORNYELSER

Etter noen testrunder har Posten Norge bestemt seg for å rulle ut det nye konseptet. I løpet av året får 120 dagligvarebutikker fornyet PiB-utsalgene. 15 av disse får fornyet postavdelingen i løpet av juni. Den nye løsningen gjør også at kundene kan kjøpe postprodukter fra butikksiden. Alle nye butikkavtaler følges heretter av de nye løsningene. På landsbasis har Posten nå 1160 PiB-avtaler.

- De aller fleste av våre Post i Butikker vil etter hvert få de nye løsningene, sier regionsdirektør Roar Aksdal i Posten til Handelsbladet FK. I hans region, som dekker Trøndelag og Møre og Romsdal, er det 255 slike postavtaler.

NETTHANDEL

På Bunnpris butikken på Nidarvoll er det tett med pakker, det meste er et resultat av netthandel. En flatskjerm, datautstyr og en og annen Ikea-pakke ruver godt i hyllene. Postavdelingen ligger like ved butikkinngangen, godt synlig for de handlende.

- Ikea er vår aller største kunde. Men hele netthandelen er svær, og den øker godt. Det betyr flere pakker over Post i Butikk, sier Aksdal.

- Det stemmer godt med våre erfaringer her i butikken. Det er mye netthandel i hyllene, sier Lasse Bjørnebo, nk og postansvarlig i Bunnpris på Nidarvoll.

15 av de ansatte i butikken har fått opplæring av Posten, og som en del av avtalen forlanger Posten at det alltid er en opplært tilstede i butikken. Bunnpris-butikken bruker to årsverk på postavtalen.

Powered by Labrador CMS