Nyheter

Q-samarbeid med unge entreprenører

Q-Meieriene gå sammen med Ungt Entreprenørskap for å finne løsninger som reduserer matsvinnet.

Publisert Sist oppdatert

Matsvinn er en økende miljø- og samfunnsutfordring. I snitt kaster hver person ca 46,3 kilo mat i løpet av et år, tilsvarende hver femte handlepose med mat.

Melk er en av matvaregruppene med høyt svinn. 19 % av befolkningen oppgir at de ukentlig kaster melk/fløte. Derfor skal Q-Meieriene gå sammen med Ungt Entreprenørskap for å finne løsninger som reduserer matsvinnet.

Ifølge Q-sjefen Bent Myrdahl har også det lille utfordremeieriet mye å gå på i kampen mot matsvinn.

– Vi er heldige som i vår posisjon er små og fleksible slik at vi kan snu oss fort rundt og endre ting som vi ikke er fornøyd med. I tillegg er vi et ungt selskap som ikke lider av tunge prosesser, sier Myrdahl i en pressemelding.

– Når man får en sånn eureka-opplevelse av undersøkelsene og får satt det i perspektiv er det klart at man vil være med å gjøre noe med denne kjempeutfordringen. Derfor er det veldig inspirerende å samarbeide med Ungt Entreprenørskap om å finne nye måter å bekjempe matsvinn på, sier Q-sjefen videre.

På oppdrag fra Q-Meieriene skal skoleelever jobbe sammen i grupper for å komme opp med nye innovative måter å redusere matsvinn på. Ungt Entreprenørskap har lang erfaring fra camper med ungdom. En slik camp stimulerer til økt kreativitet, bedre samarbeid og ikke minst styrket mot til å prøve og feile.

– Unge har lettere for å komme opp med nytenkende ideer fordi de er flinkere til å tenke utenfor boksen, sier Tor Kåpvik, fung. administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap

Q-sjefen mener at dette er et samarbeid som passer perfekt og han peker på at Q-Meieriene har basert hele sin eksistens på kreativitet og viljen til å prøve og feile om og om igjen.

– Vi har stor tro på at elevene skal hjelpe oss med å finne nye måter å redusere matsvinn på. Vi brenner for unge innovatører, og hva er da mer naturlig enn å løse en slik miljøutfordring sammen med Ungt Entreprenørskap, sier Bjarte Arnesen, produktsjef for melk i Q-Meieriene.

Noen av forslagene til elevene vil Bjarte senere i år trykke på melkekartongen.

– Det er veldig bra hvis vi kan formidle de nytenkende arbeidet fra unge innovatører. De tar for seg et viktig miljøspørsmål og denne må bevisstgjøringen knyttet til matsvinn kommer inn i de norske hjem via melkekartongen, sier Arnesen.

Ungt Entreprenørskap (UE) er en ideell, landsdekkende organisasjon som i samspill med skoleverket, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Powered by Labrador CMS