Nyheter

Råfersk ferdigmat

Forskere og industri fra hele Europa har utviklet ferdigmat som er så fersk at den verken er stekt eller kokt. Men foreløpig sitter prosjektdeltaker Fjordland på gjerdet.

Publisert Sist oppdatert

To nye, sunne måltider er utviklet for det norske markedet. «Fullverdig og innbydende» er dommen fra forbrukerne som har testet produktene. Nå håper forskerne ved Nofima Mat at industrien kan få produktene ut til folket.

For utfordrende

Men foreløpig vil ingen av de norske industripartnerne som har deltatt i prosjektet Double Fresh satse på de nyutviklede produktene. Fjordland ønsket å delta i prosjektet for å forbedre produktene de allerede har på markedet, og for å utvikle nye produkter.

- Vi har hatt stort utbytte av å være med, og fått mye nyttig kunnskap og viktige bekjentskaper gjennom prosjektet. Men det gjenstår mange utfordringer for å få til produksjon og logistikk på disse produktene med så kort holdbarhet, sier Knud Søyland fra Fjordland til nofima.no. Ferdigmatprodusenten har imidlertid meldt seg på et nytt, europeisk forskningsprosjekt, og er klar til å ta ferdigmat til nye høyder.

Råe retter

Det helt spesielle med måltidene som er utviklet, er at ingrediensene ikke er forhåndsprosessert, med unntak av pasta og ris. Kjøttet og grønnsakene er rå, og smaker i følge forskningskonsernet Nofima veldig godt etter en rask runde i mikrobølgeovnen.

De norske deltakerne i EU-prosjektet Double Fresh har konsentrert seg om to måltider. Det ene er en kyllingrett som består av hel kyllingfilet, brokkoli, blomkål, gulrøtter, forhåndskokt ris og saus. Det andre er et laksemåltid består av laksefilet, blomkål, gulrøtter, bønner, forhåndskokt pasta og saus. Måltidene innholder begge rundt 500 gram.

Falt i smak

Dette er sunne produkter. De er ikke tilsatt salt, og inneholder lite fett. Det er naturlig rene produkter, og forskerne har vært opptatt av å få tak i råvarer av høy kvalitet, og med kort tid fra slakting til prosessering. Når måltidene i tillegg får lovord fra mer enn hundre forbrukere, er det grunn til å være fornøyd.
- I begynnelsen av prosjektperioden sjekket vi ut interessen for å produsere og selge denne type måltider i industrien og i dagligvarebransjen, forteller forbrukerforsker Nina Veflen Olsen.

Fem familier ble observert i hvordan de tilberedte og likte måltidene. Deretter fikk mer enn 100 personer teste de to måltidene hjemme på kjøkkenet. De hentet måltidet sammen med en spørreundersøkelse hos Nofima Mat. - Tilbakemeldingene var overveldende, forteller Veflen Olsen. Måltidene har en holdbarhet på 12 dager ved en temperatur på 4 grader.

Double Fresh er et EU-prosjekt. Nortura, Fjordland, Nofima Mat og 17 andre bedrifter, institutter og universiteter fra Belgia, Finland, Hellas, Nederland, Liechtenstein, Storbritannia, Sverige, Tyskland, Østerrike og Japan har deltatt. Hensikten har vært å utvikle nye, smakfulle og sunne måltider for det europeiske markedet. Hvert land har utviklet måltider for sitt eget marked. Landene har samarbeidet om teknologi for prosess og pakking, og utført like forbrukerundersøkelser.

Powered by Labrador CMS