Nyheter

Regionalt vinnerkonsept

TROMSØ: Det er ingen planer om at de syv Eurospar-butikkene i Nord-Norge skal falle inn i folden av riksdekkende kjedeprofiler. De fire i Tromsø står sterkt i kundenes bevissthet. Det er ingen grunn til å utfordre suksessen.

Publisert Sist oppdatert

Nils Erling Krogstad har drevet Eurospar Polarsenteret på Langnes siden 1999. Før det hadde butikken vært Rimi siden 1989, i de samme lokalene, med den samme kjøpmannen.? Det er som natt og dag, sier Krogstad. ? Nå kan vi by kundene det de vil ha. Vi handler lokalt når det er best, plukker ellers av en base på 15-20 000 varelinjer og har mer enn 9 000 i hyllene til enhver tid.

Mange om beinet? Langnes er et av Nord-Norges tøffeste områder når det gjelder konkurranse på dagligvare, sier Nils Erling Krogstad. Hans Eurospar ligger i Polarsenteret, sammen med snaut 20 andre butikker. Senteret rommer også Polarhallen, idrettsanlegget som i sin tid var det første innendørs fotballstadion nord for Saltfjellet.I nabosenteret Jekta finnes Coop Obs. Etter at Coop Nord ble eier av begge sentrene, heter de nå henholdsvis Jekta Storsenter Øst og Jekta Storsenter Vest. Men det har ikke slått gjennom hos kundene. For dem ligger Eurospar fortsatt i Polarsenteret.På Langnes finner tromsøværingene i tillegg til Coop Obs, både Coop Prix, Ica Nær, Rema 1000 og Europris. ? Det er en kamp, slår Nils Erling Krogstad fast.

Konseptet har satt seg? Da vi la om fra Rimi til Eurospar, trengte vi tid til å jobbe inn det nye konseptet hos kundene. Det har gått gradvis. Veksten har vært jevn og god, sier Krogstad. I perioden 2000 til 2003 økte omsetningen med 66 prosent. I 2004 la den på seg ytterligere ti prosent og nådde 42 millioner kroner netto.Eurospar Polarsenteret valgte å satse sterkt på frukt og grønt. Kato Larsen startet som frukt- og grøntansvarlig, nå er han nestkommanderende i butikken. Han forteller at frukt- og grøntandelen i dag er på rundt 11 prosent. Flere av Eurospar-butikkene i Tromsø ligger på listetoppen på frukt- og grøntandeler i NorgesGruppen.Kato Larsen skryter uhemmet av den lokale leverandøren, Olav Aakre. ? De betjener oss meget bra både på det vanlige og på kantsortiment. Larsen mener at butikken etterhvert har fått kunder som er mer kvalitets- enn prisbevisste. ? De spør etter gode produkter, gjerne det spesielle.

Det spesielleFør jul startet Eurospar med et konsept de kaller «Dagens middag». Hver dag lager butikkene en fiks ferdig middag. Menyen varierer over uka, men er den samme i alle butikkene.Onsdag spises det mye kjøttkaker i brun saus i Tromsø. På Eurospar Polarsenteret er det Marit Krogstad som steker kjøttkaker. Hun er søster til kjøpmann Nils Erling Krogstad. De to eier tilsammen 60 prosent av Langnes Mat. Resten eier Nordnorsk Importkompani, som i sin tur er deleier i D-Gruppen Tromsø. D-Gruppen er hel- eller deleier i seks av de syv Eurospar-butikkene. Bare Eurospar Polarsenteret står utenfor dette eierfellesskapet.? Men vi samarbeider tett blant annet gjennom et markedsråd og interne møter. Dessuten er D-Gruppen vår partner på regnskap, forteller Nils Erling Krogstad. ? Eurospar-butikkene i byen står sterkt sammen, og vi etterlever filosofien at sammen er vi sterke. Dette gjelder i hele systemet, fra butikknivå og opp til grossisten Asko Nord og Spar Nords regionskontor. Husk at det skal være gøy å drive med handel, ellers hadde vi ikke stått på år etter år, sier tromsøkjøpmannen.

Powered by Labrador CMS