Norske Reindriftsamers Landsforbund krever 260 millioner kroner til ny reindriftsavtale for 2023/24, mens staten har tilbudt 188 millioner så langt. Snart starter forhandlingene. Foto: Lom tamreinlag

Nyheter

Reinsdyrkjøtt fra Jotunheimen sikter mot mat-mesterligaen

Publisert Sist oppdatert

- Endelig fikk vi en søknad om å ta vare på en av våre fremste nasjonale matskatter, reinsdyrkjøtt. Det var på tide, og nå skal vi jobbe hardt for at tamreinlagene i Jotunheimen, Valdres og Filefjell får det beste juridiske vernet Norge kan gi et matprodukt på reinsdyrkjøttet sitt, sier adm. direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist i pressemelding.

Fire tamreinlag rundt Jotunheimen søker i fellesskap om Beskyttet geografisk betegnelse på reinsdyrkjøtt fra Jotunheimen. Betegnelsen "Reinsdyrkjøtt fra Jotunheimen" er et foreløpig navn og endelig navn vil bli bestemt senere. Dette er den første søknaden om å få reinsdyrkjøttgodkjent i den strengeste kvalitetsmerkeordningen for mat og drikke i Norge.

- Reinsdyrkjøtt er en fenomenal råvare, og fortjener absolutt det beste juridiske vernet som finnes for mat. Reinsdyrkjøttet fra Jotunheimen sikter mot samme status som de europeiske velkjente matskattene Serranoskinke, Parmaskinke og Roquefort. Finland har allerede beskyttet tre reinsdyrprodukter, så det er på tide at vi også løfter fram dette for mange eksotiske kjøttet. Vi håper at dette også vekker konkurranseinstinktet til reineierne i Finnmark og Rørostraktene, for vi tar gjerne i mot flere søknader, sier en glad Sundqvist.

- Reinsdyra våre beiter i Jotunheimen nasjonalpark og området rundt, og våre fire tamreinslagutgjør samlet sett en betydelig aktør i reindriftsnæringen i Norge. Vi produserer mer enn 200 tonn med kjøtt i året. Få kjenner til næringen vår, og vi håper anerkjennelsen med en Beskyttet betegnelse kan bidra til å endre det, sier Øystein Opdal, representant fra et av tamreinlagene og prosjektleder for søknaden.

- På lang sikt ønsker vi Reinkjøtt fra Jotunheimensom en etterspurt merkevare. Vi vil selvfølgelig bruke anerkjennelsen og logoen på emballasje, ulike eksponeringsflater i butikk, nettsider etc. Sammen med våre samarbeidspartnere ønsker vi at flere skal verdsette hvilken unik råvare vi har og dermed øke etterspørselen. Litt høyere pris gjør jo heller ingenting – vi snakker tross alt om det definitivt beste kjøttet vi kan oppdrive i Norge, avslutter Opdal.

Powered by Labrador CMS