Nyheter

Reitan fyller på med kaffe

Rema Industrier kjøper 50 prosent av aksjene i Kjeldsberg Kaffebrenneri i Trondheim. Dermed er kaffe blitt en ny kategori i industriporteføljen til Reitan-familiens eget industrikonsern.

Publisert Sist oppdatert

Som du har lest i Handelsbladet FK tidligere, har Rema Industrier og adm. direktør Jaan Ivar Seimlitsch oppjustert 2012-budsjettet etter økt salg og flere strategiske oppkjøp. Etter oppkjøpet av kaffeaksjene nærmer industriselskapet seg en årsomsetning på 3,7 milliarder kroner.

Kjeldsberg Kaffebrenneri omsatte i fjor for 124,4 millioner kroner og før skatt ble det et underskudd på 1,5 millioner kroner. Lønnsomheten har vært sterk presset de siste årene, men nå blir forutsigbarheten sterkere med storkunden som eier.

Det finske kaffehuset Gustaf Paulig (30 prosent), R. Kjeldsberg (60 prosent) og I. K. Lykke (10 prosent) var på eiersiden før oppkjøpet fra Reitan. Nå eier Rema Industrier 50 prosent av aksjene og adm. direktør Jaan Ivar Seimlitsch går inn som styreleder. Finnene er ut av selskapet, Kjeldsberg-familien har solgt seg ned til 40 prosent, mens Bunnpris-eier Lykke fortsatt vil eie 10 prosent av kaffeaksjene.

Oppkjøpet betyr mer produktutvikling og kampanjetrykk direkte mot storkundene Rema 1000 og Bunnpris, og et tettere samarbeid mellom leverandøren og storkundene. Det er ventet at Kjeldsberg Kaffebrenneri får et løft med det nye eierskapet. Oppkjøpet er ingen god nyhet for Kaffehuset Friele, som er den andre storleverandøren på kaffe. Nå får Friele konkurranse fra kundenes eget kaffeselskap.

I en kommentar til Dagens Næringsliv i forbindelse med oppkjøpet sier adm. direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørens Forening (DLF) dette:

– Vi tror det er sunt med konkurranse, og deler ikke Remas syn på vertikal integrering. Kjøpet av Kjeldsberg er ikke veldig overraskende, det har vært tett kontakt mellom Rema og Kjeldsberg en stund, men vi forutsetter at Rema også fremover vil gi leverandørene lov til å konkurrere om plassen i Rema-hyllene.

Reitan og Kjeldsberg har vært partnere i dagligvarebransjen også tidligere. Da Odd Reitan satset på kjededrift var det dagligvaregrossisten R. Kjeldsberg som satset på idéen til den unge trønderen, til sterke protester fra resten av grossistbransjen. Kjeldsberg var også sentral i oppbyggingen av det som i dag er Rema Distribusjon. I jakten på bransjens mest effektive logistikk har samarbeidet med Kjeldsberg-familien vært viktig.

Kjeldsberg var også med som aksjonær da Reitan kjøpte opp Narvesen og var innom Oslo Børs før det igjen ble et rent familieselskap. For Kjeldsberg-familien er det nå kun kaffeaksjene som er igjen av familiens dagligvarevirksomhet. Resten av virksomheten er for det meste finans og eiendom.

Oppkjøpet av Kjeldsberg Kaffebrenneri, og med det en ny kategori i industriporteføljen til Reitan, vil legge ytterligere press på Nordfjord Kjøtt. Kjøttbedriften har Rema 1000 som enekunde, men Roksvåg-familien har så langt sagt neitakk til milliardfrieriene til Reitan. Det er ventet at det etter hvert vil skje «noe» på rødt kjøtt-siden.

Powered by Labrador CMS