Nyheter

Rekord i bortespising

ALL TIME HIGH: Aldri har forbrukerne spist så mye ute. Hotell, restaurant, kantine og catering økte med over 10 prosent i fjor. Storhusholdningsbedriftene kjøpte inn mat for 17,5 milliarder kroner, viser nye tall fra S. Flesland Markedsinformasjoner.

Publisert Sist oppdatert

- Hotell, restaurant, kantine og catering går så det griner, konstaterer Sissel Flesland. Hun står bak landets eneste totalrapport om storhusholdningsmarkedet. Den forteller om «all time high» i 2007.

Større enn KBS

- Vi snakker om et innkjøpsvolum på 17,5 milliarder kroner. Med det er storhusholdning som markedssegment en god del større enn servicehandelens kiosker og bensinstasjoner, forteller Flesland.

Rapporten fra S. Flesland Markedsinformasjoner baserer seg på det horeca-bedrifter og institusjoner kjøper inn - det vil si fakturaene fra grossistene og direkteleverandørene. Innkjøpene av 198 varegupper er målt over mange år.

- Det er innenfor den fortjenesteorienterte delen av markedet at veksten er sterkest. Hotell- og restaurantmarkedet øker med cirka 10 prosent, og kantine/catering med 11 prosent. Innen institusjonsmarkedet er det ingen økning i 2007, forteller Sissel Flesland.

Kjøper dyrere mat

Hun forklarer veksten delvis med befolkningsvekst og prisstigning, men ser også en forskyvning i retning av at folk har råd til dyrere mat. - Folk har mer penger å rutte med. Slik sett er storhusholdningsmarkedet et bilde på hele samfunnet, mener hun.

Ifølge Flesland har storhusholdningssektoren fått mye mindre mindre medieomtale enn utviklingen skulle tilsi:

- Storhusholdningsmarkedet har en voldsom utvikling i forhold til KBS. Kommunikasjonsnivået og pressevolumet gir nok inntrykk av at det er innenfor kiosk og bensin at alt skjer. Og for all del, det skjer mye spennende der, men storhusholdningsmarkedet er nok på mange måter underkommunisert i media i forhold til utviklingen som skjer.

Hun peker på at storhusholdning alltid har vært lanseringskanal for nye produkter både for dagligvare, kiosk og bensin. - Er man opptatt av hva som vil skje i KBS og dagligvaremarkedet frem i tid, er det ingen dårlig strategi å være oppdatert om utviklingen på storhusholdningsmarkedet, sier Sissel Flesland til Handelsbladet FK.

Fugl og fisk

Innkjøpsverdien øker på nesten alle varegrupper. Det eneste unntaket er kioskvarer og nonfood. De tunge varegruppene kjøtt, fisk, frukt/grønt og bakervarer øker like mye som eller mer enn totalmarkedet. Ikke uventet øker hvitt kjøtt mest, med en verdiøkning på hele 24 prosent i 2007. Nest størst økning har fisk og skalldyr.

- At tørrvarer også øker med hele 11 prosent, kan både knyttes sammen med den store økningen på frokostdelen i overnattingsmarkedet og restaurantenes økning på 13 prosent. Økningen på sauser, matoljer, majones, dressinger og mange andre varegrupper bekrefter dette, sier Sissel Flesland.

Powered by Labrador CMS