Nyheter

Rekordår for øko

Omsetningen av økologiske matvarer i norsk dagligvarehandel var rekordstor i 2011, med et totalsalg på over én millard kroner. Det tilsvarer en økning på mer enn 10 prosent fra 2010.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av de siste seks årene har verdien av omsetningen av økologiske matvarer mer enn doblet seg.

Den varekategorien som skiller seg mest ut i positiv retning er omsetningen av barnemat, som hadde en vekst på over 50 prosent fra 2010, viser 2011-rapporten for produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer som Statens landbruksforvaltning presenterte i dag.

Sammen med grønnsaker og meieriprodukter utgjorde disse tre varekategoriene 54 prosent av den totale økologiske omsetningen i dagligvarehandelen. Kornprodukter og bakevarer hadde imidlertid en nedgang i omsetningen.

Til tross for den gode utviklingen, utgjør øko-salget under 1 prosent av det totale dagligvaresalget i Norge.

Økologiske areal økte med nærmere 7 prosent, og utgjør nå 5 prosent av det totale jordbruksarealet i Norge.

For første gang forsøker SLF å fremskrive utviklingen for noen økologiske indikatorer, blant annet økologiske areal og dyr, mot det politiske målet om 15 prosent økologiske produksjon og forbruk innen 2020. Tar en utgangspunkt i den produksjonsutviklingen vi har hatt hittil, viser beregningene at ingen når 10 prosent innen den tid, og at både økologisk melk- og kornproduksjon vil ligge på 5 prosent eller lavere av den totale produksjonen.

Powered by Labrador CMS