Nyheter

Rekordomsetning for Kavli

Nylanseringer og internasjonal vekst ga rekordomsetning og bidro til at Kavli passerte to milliarder i årsomsetning for første gang i 2010. Dermed går 40 millioner kroner rett til gode formål.

Publisert Sist oppdatert

Betydelige resultatforbedringer internasjonalt og flere vellykkede nylanseringer er konsernets oppsummering av 2010.

Kavlikonsernets omsetning på over to milliarder kroner er en vekst på over 100 millioner fra 2009. Av dette kan konsernet skilte med et driftsresultat på 125 millioner kroner, som er en fremgang på 25 millioner i forhold til 2009. Hele 40 millioner kroner av overskuddet går i år direkte til eieren, Kavlifondet.

Kavlikonsernet er den eneste store bedriften i Norge som er eid av en allmennyttig stiftelse. Kavlifondet har i snart 50 år delt ut midler til forskning, kultur og humanitære formål.

Til Dagens Næringsliv sier konsernsjef Erik Volden at de vil prøve å gjøre eiermodellen mer kjent for forbrukerne fremover, og i større grad enn før tydeliggjøre hva pengene går til.

Konsernet omfatter selskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Storbritannia som produserer varer til mer enn 20 land. I 2010 har det vært stor fremgang i Danmark, hovedsakelig på grunn av kostnadseffektivisering. Storbritannia har også hatt en positiv utvikling, drevet av en økt satsing på markedsføring - som igjen har ført til økte markedsandeler. I tillegg har som kjent norske Q-Meieriene hatt suksess med nylanseringene Q Skyr og sjokolademelk. – Produktutvikling er ikke bare viktig for en utfordrerbedrift som Q-Meieriene, men for hele konsernet. Vi jobber nå aktivt både i Norge og internasjonalt med å utvikle nye produkter og varianter som er reelt nyskapende, sier Erik Volden i en pressemelding. Smelteost er for øvrig fortsatt Kavlis kjerneområde.

Powered by Labrador CMS