Nyheter

Rekordresultat innen servicehandel

– Vi har hatt en stabil omsetningen, men resultatmessig hadde vi det beste året noen sinne! Det er fordi vi drifter bedre, rett og slett, sier Magnus Reitan om de foreløpige resultatene for 2013 i Reitan Convenience.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har hatt veldig fokus på drift og kutt i kostnader, både på servicekontoret og i butikk. Det gir både oss og kjøpmannen gode resultater, sier Magnus Reitan til Handelsbladet.
– Hvordan blir 2014?
– Vi skal fighte skikkelig og øke omsetningen. Konkurrentene skal ikke føle seg trygge, vi har mye krutt på gang, lover Reitan. Han omtaler resultatene som «meget sterke» og sier at de er svært fornøyde med utviklingen. Selskapet har tatt markedsandeler i Skandinavia det siste året, og hatt en veldig god utvikling i Finland og Baltikum. Reitan Convenience er Europas nest største aktør i conveniencemarkedet, og hadde i 2013 et rekordår med historisk sterke resultater. I 2013 rundet selskapet 400 millioner i driftsresultat (EBIT) og nærmer seg 900 millioner i driftsresultat før ordinære avskrivinger (EBITDA). 


– Må ta fra andre

Reitan Convenience opererer i dag i syv land i Norden og Baltikum, etter oppkjøpet av over 1 000 kiosker i Finland og Baltikum i fjor. Til tross for en positiv utvikling i 2013, merker selskapet at det europeiske servicehandelsmarkedet er utsatt for stadig større konkurranse. Dette får kjedene i Reitan Convenience til å tenke nytt. 
Convenience er en megatrend. Flere og flere i arbeid, folk på farten, flere single og en travel hverdag for mange. Flere aktører satser derfor på convenience. – Vi har tatt andeler i løpet av året, og er fornøyd med det. Men vi lever ikke av markedsandeler, vi lever av omsetningen. Så vi må greie å ta fra andre. Dagligvaren, apotekene, kaffebarer og kafeer – alle prøver å ta fra conveniencemarkedet, sier Magnus Reitan.

Tenker nytt

Nå har Reitan Convenience tatt et skritt tilbake for å prøve å omdefinere markedet de er en del av. – Det er en mager trøst at vi er bedre enn de andre. Vi kan ikke være stillesittende. Derfor har vi oppfordret alle, fra kjøpmenn og selgere til leverandører og andre samarbeidspartnere til å tenke ut av boksen for å komme opp med ideer til hva vi kan tilby av andre produkter og tjenester enn vi har i dag. Vi skal se bort fra etablerte sannheter og alle, absolutt alle, kan komme med ideer, sier Reitan. Han håper idédugnaden vil resultere i mange nye tilbud fra kjedens butikker. – Gjerne ting folk trenger, og må ha flere ganger i uka. Det skaper lojale kunder, sier Magnus Reitan.

Sunt selger

Reitan Convenience i Norge, med kjedene Narvesen, 7-Eleven og Shell/7-Eleven, har også hatt en positiv utvikling i året som gikk. Kjedene hevder seg sterkt blant konkurrentene og tar markedsandeler. I følge selskapets egne beregninger var markedsandelen i 2013 den høyeste noensinne, takket være en sterk avslutning på året. 
I 2013 kan Reitan Convenience i Norge også vise til en eksplosjonsartet vekst i salget av sunnere produkter og måltidsalternativer. Friske salater økte med hele 86 prosent, og sunnere varianter av yoghurt og wraps økte med henholdsvis 40 og 30 prosent. Andre store vekstkategorier var gavekort med 20 prosent vekst, og bøker med 10 prosent vekst. De endelige årsresultatene for Reitangruppen, med forretningsområdene Rema 1000, Reitan Convenience, Uno-X og Reitan Eiendom, legges frem i slutten av mars.

Powered by Labrador CMS