Nyheter

Rema 1000 tar danske andeler

VOKSER: - Vi tjener penger og tar markedsandeler. Det har vi tenkt å fortsette med, sier adm. direktør Henrik Burkal i Rema 1000 Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Da Handelsbladet FK traff den danske Rema 1000-sjefen, var kjedeledelsen og et 20-tall kjøpmenn på samling på Hotel Hedegaarden i Vejle. Kategorivekst og økt tempo var tema, og humøret var på topp. I fjor økte salget med 627 millioner danske kroner. Hver uke blir det sendt ut en kundeavis med tilbud, i et opplag på én million. Etter flere tunge og dyre år, tjener den norske kjeden penger i Danmark.

- Vi har i dag 159 butikker, og nettoomsetningen ble i fjor 3,9 milliarder kroner. Veksten er betydelig større enn markedet, så vi tar andeler, sier Burkal.

Han er imidlertid ikke helt fornøyd med etableringstakten.

- Vi åpnet ti butikker i fjor, hvorav åtte var helt nye. Vi regner med å passere 180 butikker i år. På lang sikt er planen å få 300 Rema 1000-butikker i Danmark. Du hørte rett, jeg sa 300, og vi vet nesten nøyaktig hvor de skal ligge.

Oppkjøpet av det danske Edeka-selskapet gjør at Reitan får større muskler i det danske dagligvare- og servicehandelsmarkedet. Selskapet bytter navn til Reitan Distribusjon, og strukturen blir nokså lik den norske modellen, bortsett fra at selskapet har flere eksterne kunder. Det nye selskapet gir påfyll av 10 milliarder kroner, samtidig som jakten på logistikkgevinster blir intensivert.

- Vi skal slå konkurrentene ved å være best. Vi har flere varer, lave priser og vi er på hugget. Sammenlignet med norske butikker er snittomsetningen lavere, vi har mer nonfood, flere egne produkter og mer økologisk. Vi kommer til å satse mer på egne merker, og vi øker innkjøpssamarbeidet med tyske Edeka. Så jeg er ikke så opptatt av hva Kiwi gjør. Det blir bare én av flere konkurrenter som kommer til å få det tøft, sier Rema 1000 1000--sjefen sjefen..

Powered by Labrador CMS