Nyheter

Rema anmeldt

Rema 1000 er anmeldt for brudd på alkoholloven. Kjeden kritiseres for å selge grilløl med samme logo på kjedens andre grillprodukter, skriver Dagens Næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000 er anmeldt til Helsedirektoratet for brudd på alkoholloven av kampanjeorganisasjonen «Av og til» som arbeider for alkoholfrie soner.

Organisasjonen mener Rema 1000 bryter alkoholloven fordi dagligvarekjeden kobler grillkampanjen med over 40 grillprodukter, deriblant øl.

– Dette er et eksempel på nye markedsføringsstrategier som utfordrer alkohollovgivningen i Norge. Vi ser en tendens til at kjente ølmerker rebrandes for å øke salget, og at markedsføringen samkjøres med andre produktkategorier. Vi synes det er meget alvorlig at en så stor aktør bryter alkoholloven, sier daglig leder Kari Randen i «Av og til» til Dagens Næringsliv.

Helsedirektoratet vil foreløpig derimot ikke reagere mot salget av Grans grilløl.

– Vår vurdering er at vi ikke kan se at dette er noe brudd på reklamebestemmelsene fordi folk per i dag ikke vil forbinde logoen av grillkongen med øl, sier avdelingsdirektør Jens J. Guslund i Helsedirektoratet.

Powered by Labrador CMS