Nyheter

Rema-franchise i Bayern

MAXHÜTTE-HAIDHOF I TYSKLAND: Ett av verdens største dagligvarekonsern ser til Norge for å lære franchise. Edeka prøver ut Rema-modellen i lavprisbutikkene sine. Franchise skal gjøre det mulig å vokse fort nok.

Publisert Sist oppdatert

Lavpriskjeden Netto har åpnet den første franchisedrevne butikken sin, utenfor Regensburg i Bayern. Tre måneder skal kjeden bruke på å samle de første erfaringene.

Butikken er en klassisk Netto lavprisbutikk med et sortiment på rundt 3 500 varelinjer. I sortiment ligger den nærmere norske lavpriskjeder enn tyske ekstremlavprisbutikker, men med manuell kjøttdisk i tillegg.

EDEKA PRØVER

I Tyskland er det Edeka som har overtatt Netto-butikkene, og Tysklands største dagligvarekonsern kjører samme modell som samarbeidspartneren Rema, forteller fagbladet Lebensmittel Zeitung: Sortiment og priser bestemmes sentralt, mens franchisetageren er ansvarlig for personalet.

Ifølge Edekas konsernsjef Alfons Frenk skal franchisemodellen drives uavhengig av det ordinære Edeka-systemet. Ut over det har ikke Edeka-toppene særlig lyst til å kommentere franchise-Netto overfor Handelsbladet FK.

100 NYE BUTIKKER

Franchisemodellen henger tett sammen med ekspansjonsplanene til Edeka. I år skal det åpnes rundt 100 nye Netto-butikker i Tyskland. Omsetningen skal øke fra snaue 28 til over 33 milliarder kroner. I året som gikk økte Netto-omsetningen med ti prosent.

Kjeden satser på at franchiseforsøkene skal få veksten til å gå

raskere: Netto ønsker seg franchisetagere som vil ha større spillerom, men som i tråd med Rema-filosofien «ikke forandrer konseptet, bare forsterker det».

Heller ikke i pilotbutikken er ledelsen spesielt interessert i å fortelle om planene. - Nå skal vi først se hvordan det går i denne butikken, før vi vurderer hva vi skal gjøre videre, forteller den lokale regionsjefen i Netto til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS