Nyheter

Rema: Ikke like gjerne

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

TRONDHEIM: - Bodd har flere gode poenger, sier innkjøpsdirektør Martin Klafstad i Rema 1000. - Men jeg tror ikke langsiktige avtaler mellom handelen og industrien er veien å gå. Jeg vil heller ha langsiktig samarbeid, uten at det nødvendigvis er bundet opp i avtaler. Leverandørene skal ha en normal innovasjonsrisiko, og min erfaring er at gode innovasjoner får den hylleplassen det fortjener. Hvis leverandørene er ute etter å få fjernet sin egen risiko, er jeg ikke villig til å være med på det.

- Tre lanseringsvinduer er gått ut på dato?

- Det er igjen et godt poeng, for det blir trangt om oppmerksomheten. Men hva er alternativet? Skal en kjede få tilgang på en nyhet før en annen? Hva skjer med konkurransebildet i en slik modell? Dagens modell er ikke perfekt, men jeg vet ikke helt hva alternativet er, sier Klafstad, som vil ha mer vekst og færre aktiviteter. - Jeg er lei av nye dufter og små forandringer som kaller seg innovasjon. Jeg vil ha nye produkter som skaper en varig vekst. Det er altfor mye som er preget av masse støy og mye aktivitet uten at det blir noen gjennomgripende forandring i kategoriene, sier Martin Klafstad til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS