Nyheter
Rema-kjøpmenn på hjemmefest
INGRESS: Reitan-familien inviterte Rema 1000-kjøpmennene til fest i Trondheim, kjedens hjemsted. Der fikk de høre at kjeden tar nye markedsandeler, og at kampen skal intensiveres gjennom priskutt, økt markedsføring og trykk i butikkene. Fra nyttår får kjeden et eget salgsselskap med én oppgave: økt salg i butikkene.
Riksmøtet i Trondheim forrige helg varslet økt tempo og økt trykk i dagligvaremarkedet. Prisene skal ned og lønnsomheten opp. Det betyr hardere innkjøpsforhandlinger med industrien, økt satsing på egne merkevarer, priskutt i butikkene og økt trykk i salgsarbeidet.
Rema 1000 og Reitan-familien tok i bruk både Nidarosdomen og Erkebispegården under riksmøtet, og for første gang var kjøpmennene invitert med ledsagere, som også fulgte det faglige programmet under møtet. Et stjernespekket artistlag, inkludert Odd og Ole Robert Reitan, bidro til den sosiale delen av riksmøtet med sang, musikk og show.
Sterk vekst
Ferske salgstall fra Rema 1000-butikkene viser en vekst på 13,4 prosent. Hele 10 prosent av veksten kommer fra sammenlignbare butikker. Det er et viktig signal om at kjeden tar andeler. Neste mål er en markedsandel på 25 p ro s e n t p å landsbasis. De mest helfrelste snakker allerede om 30 prosent. - Alternativet til vekst er at man rett og slett kan bli borte i løpet av kort tid. Derfor må vi være sultne og på hugget, sa Ole Robert Reitan mens kremmerlaget jublet.
Leverandørforhandlinger
Leverandørene, som om få uker skal møte innkjøpsdirektør Martin Klafstad til forhandlinger om neste års betingelser, kan vente seg tøffere krav. - Vi har ikke fått godt nok betalt for lojaliteten til industrien og gjennomføringskraften vi har, sa Martin Klapstad.
Samtidig varsler Rema 1000 en økt satsing på egne merkevarer, som Landlord. Rema 1000 Danmark har gode erfaringer med egne merker; de drar salget og øker bruttoen, selv om butikkprisen er vesentlig lavere enn industriens merker. Det har den norske delen av selskapet merket seg.
Rema 1000 Salg
Og kjøpmennene skal snart få drahjelp i lavpriskampen fra et nytt selskap: Rema 1000 Salg. Selskapet, som blir operativt fra nyttår, blir sentralt i jakten på økt salg, nye produkter, egne merker, bedre eksponering i butikkene, vareplass og større brutto. Dag Arne Wilberg er ansatt som leder for selskapet. Han har 25 års erfaring fra dagligvarebransjen, både fra frukt/grønt, Stabburet og fra Unil, Norgesgruppens selskap for import av egne merker. Dette er én av mange ting som skjer for å øke salgstrykket i butikkene enda mer.
Flyttevekst
Oppkjøpet av Lidl, og erfaringene fra butikkdrift i de tidligere Lidllokalene, har gitt Rema 1000-ledelsen en del aha-opplevelser.
- Vi vokser mest i butikker som er flyttet over til tidligere Lidl-lokaler. Vi snakker om godt etablerte butikker som opplever en kraftig vekst, selv om butikken bare er flyttet noen hundre meter. I flere tilfeller snakker vi om mer enn en dobling. Det viser at det er et enormt potensial blant våre beste butikker. Rema 1000 er gode på drift, logistikk og lavpris, men jeg må innrømme at vi har litt å lære av Lidl når det gjelder areal og beliggenhet. Det har vi tenkt å gjøre noe med, sa adm. direktør Tom Kristiansen under riksmøtet.
Nye kanaler
Lavprisjakten skal foregå på flere skanser. For å holde opp salget, resultatene og markedsposisjonen blir det også økt satsing på markedsføring i nye kanaler, økt jakt på rekruttering av kjøpmenn og nye medarbeidere. Kjedens eget nettsted skal oppgraderes som en del av kundejakten. Kjøpmennene ble under riksmøtet oppfordret til å satse på Facebook for å kommunisere med kundene. Og Rema 1000-ledelsen gjentok budskapet fra siste riksmøte: Enten er vi billigst, eller så stenger vi dørene.
Økt fokus på drift, svinn og nye måleverktøy skal sikre bruttofortjenesten. Samtidig viser Nielsen-målinger at Rema 1000 den siste tiden ikke har økt prisposisjonen sin hos forbrukerne, selv om kjeden har en klar tetposisjon. Men Kiwi tar noe innpå. - Det er små tegn som viser at det skjer noe vi ikke liker, men det har vi tenkt å gjøre noe med, sa Tom Kristiansen under riksmøtet.
Mangemillionærkjøpmenn
Veksten de siste året har gjort at flere kjøpmenn har forbedret butikkregnskapet sitt betydelig, selv om det er store sprik innad i kjeden. Før eierlønn er snittresultatet til kjøpmennene 1,4 millioner kroner.Til tonene av Abba-melodien Money Money ble mangemillionærkjøpmennene ropt opp, én etter én. Det er kjøpmenn med mer enn to millioner kroner i resultat før eierlønn.
Øverst på listen var Rema 1000 Ranenget, og regnskapene viste i fjor en omsetning på 119,6 millioner kroner, et driftsoverskudd på 5,39 millioner kroner og et overskudd før skatt på 5,82 millioner kroner. Kjøpmann Geir Nilsen henter ut tre millioner kroner i utbytte etter det gode året.