Rema oppfordrer alle om å støtte opp om Regnskogfondets arbeid under den kommende TV-aksjonen. Her ser vi voksne og barn i regnskogen på Papua Ny-Guinea i forbindelse med regnskogbevarende prosjekt (REDD+).

Nyheter

Rema vil være best på klima

Rema kjøper klimakvoter for alle sine klimautslipp, gjør nye tiltak for å redusere egne utslipp – og velger de mest miljøvennlige leverandørene. Alt for å bli best på klimafronten.

Publisert Sist oppdatert

– Om to leverandører blir vurdert som like etter pris og kvalitet, men den ene tar mer ansvar for klimaet, da velger vi nettopp den leverandøren, sier Ole Robert Reitan.

– Det er slik vi får økonomien til å virke på en mer klimavennlig måte. At vi kompenserer for våre utslipp i utlandet skal ikke være en hvilepute, men en motivasjon for å gjøre enda mer hjemme i Norge, sier Reitan videre i en pressemelding.

For Rema er lønnsomhet viktig. De mener det ikke er noen konflikt mellom god lønnsomhet og en aktiv policy på klima og bærekraft. I pressemeldingen viser de også til analyser fra CDP og statistikk fra ca. 5000 selskaper verden over som viser tvert at det er en positiv sammenheng mellom selskapers lønnsomhet og hvor gode de er på klimaledelse.

Gjeldfrie

– En av våre grunnverdier har fulgt Rema 1000 fra starten, og sier at vi skal være gjeldfrie. Vi har som mål og ikke «stå i klimagjeld» til verden, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Rema 1000.
Remas mål er null-utslipp av klimagasser.

– Inntil vi er klimanøytrale i Norge, mener jeg kjøp av FN-godkjente klimakvoter som bidrar til en mer klimavennlig økonomisk utvikling i fattige land er det beste vi kan gjøre, sier Reitan i en pressemelding.

Tiltak der det gir best og raskest effekt er viktigst, og nå er det i regnskogen det brenner mest, symbolsk og bokstavelig talt, mener Rema 1000. Å redde verdens regnskoger er avgjørende for å redusere naturkatastrofer, global oppvarming og fattigdom.

Klimakvotene Rema kjøper kommer fra to prosjekter; fra et REDD+ prosjekt på Papua Ny-Guinea som bevarer regnskog (REDD står for «Reducing Emissions from Deforestation and forest Degradation»), og fornybar sol-energiprosjekt i Sør-Afrika.

Vil være best

– Rema 1000 ønsker å gå i front i matvarebransjen gjennom en aktiv klimapolicy og være åpen på den klimabelastningen virksomheten har. Vi ønsker å sammenligne oss med de beste selskaper på klimaledelse i verden, og som den første privateide virksomhet i Norden rapporterer vi årlig og på frivillig basis vårt klimaregnskap- og strategi til CDP (Carbon Disclosure Project), sier Reitan.

Rema 1000 sin CDP-score i 2014 ble 82 poeng av 100 oppnåelige. I 2014 var klimagassutslippet til Rema 1000, inklusive butikker og Rema industrier på 83376 tonn CO2 (tCO2e). De kjøper nå klimakvoter for disse utslippene.

På butikknivå

Rema 1000 skriver i pressemeldingen at de ønsker å være en aktiv bidragsyter i det grønne skiftet som må til i økonomien for å begrense den globale oppvarmingen. Som en stor virksomhet i Norge skal de kutte klimagassutslippene raskere enn hva de er pålagt å gjøre.

– Når vi utvikler butikker er målet å drifte mest mulig energieffektivt. Våre tiltak inkluderer blant annet innføring av LED-belysning i butikker, utfasing av all fyringsolje og skifte av kjølesystem fra HFK-gasser til naturlig CO2 som kjøleelement og stadig strengere krav til våre leverandører, sier Ole Robert Reitan.

Powered by Labrador CMS