Nyheter

Resirkulert julereklame

Gjenbruken har økt også i jula. Stabburet ringer julen inn med en 13 år gammel Grandiosa-reklame med Vazelina Bilopphøggers, og Gilde sender fjorårets reklamefilmer på nytt.

Publisert Sist oppdatert

«Du, ska vi itte heller ta en slik en pizza Grandiosa?» spurte Eldar Vågan, og skapte et mye brukt uttrykk julen 1996. Stabburet har i år børstet støvet av sin 13 år gamle julefilm, hvor karene i Vazelina Bilopphøggers er lei av ribbe, lutefisk og medisterkaker. Informasjonsdirektør Robert Rønning i Stabburet sier til Dagens Næringsliv at Vazelina-filmen er blitt en juleklassiker.

- Vi har ikke brukt mye penger på å utvikle en ny film når vi allerede har en film som vi vet fungerer så godt. Det er få store annonsører som sender nyskapende reklamefilm i julesesongen, sier Rønning.

Selskapet regner med å selge rundt 20 prosent mer Grandiosa i desember enn en gjennomsnittlig måned, det vil si rundt 2,7 millioner frossenpizzaer.

Stabburet selger også tradisjonelle juleprodukter som sennep, surkål og juleansjos, men bruker nesten hele reklamebudsjettet før jul på Grandiosa.

Mange av landets største annonsører opplever at nordmenn liker å se den samme julereklamen år etter år - på samme måte som de følger med på «Grevinnen og hovmesteren» eller «Tre nøtter til Askepott».

Nortura-merket Gilde reklamerer nå for tre sesongprodukter på tv: Julesylte, julemedister og julepølse. Filmene ble laget i 2008 av reklamebyrået Bates, men inngår i den nostalgiske juleprofilen Gilde har brukt i mange år.

Selve den rødhvite julenissen er sterkt knyttet til Coca-Cola, som normalt selger over 30 millioner liter brus og andre drikkevarer i Norge i desember. At folket foretrekker gamle julereklamer, mener kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola å ha bevis for.

- Vi forsøkte for noen år siden å sette på en nyere film. Vi ble nedringt av folk som ville ha tilbake de gamle, sier han til DN.

I år er likevel gjengangerfilmen med vogntogene som kjører gjennom vinterlandskap droppet. En film fra ifjor begynner å gå på tv fra denne uken.

DN har spurt 15 sjefer i de største norske reklamebyråene og alle har opplevd at eksisterende kunder har redusert oppdragsmengden etter finanskrisen. 20 prosent oppgir at kundene bruker gamle løsninger fremfor å lage nye, mens en av tre sier at kundene velger rimeligere løsninger.

Powered by Labrador CMS