Nyheter

Respekt for frysepizza

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Grandiosa har lenge vært både skjellsord og stor, stygg ulv for alle som steller med det de selv definerer som matkultur og god mat i Norge. Nå tar Stabburet-sjef Jan Ove Rivenes opp kampen. - Hvem er det som skal definere hva som er norsk matkultur om det ikke er forbrukerne selv? spør han i Aftenposten.

Frysepizzaen kan for noen sammenlignes med Se og Hør: Dagligvaren som de har et nært forhold til, men uten at de tør å innrømme det. For andre er det snakk om et produkt de åpent og ærlig er storforbrukere av. Ikke minst blant yngre forbrukere har Grandiosa klart det som mange andre dagligvareleverandører ikke får til: Å bli et produkt som folk snakker om.

Vi tror ikke det viktigste for Rivenes og Stabburet er å ta opp kampen mot Matmerk om hva som er norsk matkultur. Derimot er det positivt å få liv i debatten om den plassen Matmerks matskatter får på spisebordet i forhold til Stabburets matskatter. Det enkle og billige vil alltid ha en viktig betydning for norske matvaner, forhåpentligvis side om side med det påkostede og rotekte. De som produserer industrielt og billig - altså det store flertallet i næringsmiddelindustrien - er ikke tjent med at det blir gitt inntrykk av at de ikke tar vare på norske arbeidsplasser og norske bygder. De er heller ikke nødt til å la nisjeproduktene få være alene på markedet som mat med en historie å fortelle. Men da er de nødt til å si fra. Produsenter med små, spennende og velsmakende matvarer har også vært flinke til å si fra om nettopp arbeidsplasser, næringsutvikling, historie og levende bygder; de store har ikke lagt særlig vekt på den siden av arbeidet sitt.

Det kan bli diskusjon om hva som er matkultur. Det kan bli diskusjon om det er lokalprodusert gårdsmat eller Grandiosa, som ifølge Rivenes holder liv i 550 norske gårder, som er viktigst for landbruket og distriktene. Eller det kan bli kamp om å fortelle den mest spennende historien, enten den handler om flere hundre år gamle tradisjoner eller om moderne industrieventyr. Uansett hva som ender opp som debattema, er det en fordel for både industrien og handelen. Enhver debatt vil nemlig skape interesse for maten og liv i butikken. Ai, ai, for en artig krig.

Powered by Labrador CMS