Nyheter

Rett og rødt i nye Rimi

NY PROFIL: - Gult signaliserer en type verdier som Rimi ikke står for, sier kjedesjef Thor Linge. Nå er gulfargen helt borte, og røde låvevegger har tatt over i to - snart fem - pilotbutikker.

Publisert Sist oppdatert

Det gikk ikke lang tid fra Ica fikk ny mann i sjefsstolen til nytt Rimi-konsept var på plass. Moderne og tradisjonelt, for små og store familier - det skal det nye uttrykket kommunisere, med nye farger, nytt inventar, ny layout og ny logo. Sistnevnte er hentet fra Rimi Baltic, som Ica-sjef Antonio Soares var med på å bygge opp.

Av nordmenn, for nordmenn

- Er det Soares som står bak det nye Rimi-konseptet med ny Rimi Balticlogo?

- Dette er en naturlig utvikling av Rimi. Soares har vært en god sparringspartner, men konseptet er utviklet av nordmenn for nordmenn i nært samarbeid med faglig meget dyktige retail-mennesker fra Rimi Baltic og Frankrike, svarer kjedesjef

.or Linge.

- Vi har spesialutviklet et konsept for kundene i det norske lavprismarkedet, tilføyer Linge, og viser blant annet til de låveinspirerte røde og blågrå panelveggene.

I tillegg skal det nye konseptet ha større fokus på ferskvarer, men likevel oppfattes som et lavpriskonsept. - Vi måtte vekk fra den gule profilen, som ga et inntrykk av hard-discount. Det er ikke det Rimi er. Vi må markere et skifte, og har nå vært veldig opptatt av at forventningene konseptet gir, skal stemme overens med den oppfatningen kunden får ved å handle her, sier

.or Linge.

Dobling

Den eneste forbindelsen til harddiscount for pilotbutikken, er butikksjef Marita Vøllestad. Hun har drevet Lidl-butikker i Stavanger og på Grønland i Oslo. Nå er hun klar for skikkelig vekst i senterbutikken på Manglerud.

- Hadde jeg ikke handlet her før, ville jeg i hvert fall gjort det nå, sier Vøllestad, som regnet med en dobling i antall kunder på åpningsdagen.

Sortimentet i butikken er noe redusert, med cirka 400 varelinjer. Det betyr at bestselgerne får flere facinger. Og utvalget på ferskvare er større. Kunden begynner handlerunden i en stor og åpen frukt-, grønt- og brødavdeling, og får enkle og raske middagstips i ferskvareavdelingen. Det er mer kjøl og mindre frys i det nye konseptet, noen flere emv-produkter og mindre non-food.

- De store ti-kronerspallene er ikke tatt med inn i det nye konseptet. Det er heller ikke partivare-konseptet, forteller Linge. I nye Rimi kalles det nemlig kampanje. Men sukkerfrie kasser er med videre. Sukkervarene får ny plassering bak frukt-, grønt- og brødavdelingen. De nye hyllene i butikken skal i tillegg gi en mer effektiv butikk. Som på Lidl, kan paller kjøres rett inn, og her skal ingen varer opp på topphyllene.

- Vi vil ha mindre varelager og redusert lønnsprosent, sier Linge.

Ingen utrullingsplan

I første omgang skal Rimi teste det nye konseptet i fem butikker, på Manglerud, Finstadjordet, Jar, Bislett og én til, som kjeden foreløpig leter etter. Om det blir full utrulling etterpå, er foreløpig usikkert, men det er et klart mål. - Vi vil teste konseptet i en periode nå, og går det som forventet, skal vi ha en videre plan klar før jul, sier Linge.

- Hva slags omsetningsøkning må dere ha for å gå videre med dette?

- Vi forventer et løft, er alt Linge vil ut med.

Han vil ikke røpe noen tall, hverken når det gjelder hvor mye omprofileringen koster, eller hvor stor omsetningsvekst og økt markedsandel som forventes. - Vi har et stort potensial, sier han diplomatisk.

Per i dag har Rimi 255 butikker, og går det som forventet, skal alle over på nytt konsept. Linge håper at nye Rimi skal bli den fortrukne kjeden blant så vel kjøpmenn som kunder, og at det vil friste konkurrerende butikker til å omprofilere. - Målet er at butikkmassen skal øke, det gjelder både egne nyetableringer og tilsig fra konkurrenter, sier Linge.

Powered by Labrador CMS