Nyheter
Rimi faller - men ikke i Harstad
MOT STRØMMEN: Rimi har falt som en stein de siste årene, men ikke i Harstad. Til tross for turbulente tider og økt konkurranse holder kjøpmann Roy Melvoll på Rimi Sama posisjonen som en av de mest lønnsomme dagligvarebutikkene i byen.
I fjor var Rimi Sama i Harstad kjedens niende største butikk, og den største i Nord-Norge. I år har den klatret noen plasser oppover på landsoversikten. Det smaker godt for kjøpmann og butikkeier Roy Melvoll. Og for sønnen Ronny Melvoll, som har overtatt driften og inngått en ny franchiseavtale.
- Vi har merket lite til støyen som har vært rundt Ica og Rimi. Vi har vært mest opptatt av butikken og kundene. Det er vel derfor vi har gjort det såpass bra, sier kjøpmann Roy Melvoll til Handelsbladet FK.
God butikk
I fjor omsatte butikkselskapet Sama Mat for 56,26 millioner kroner, driftsoverskuddet ble 2,16 millioner kroner og før skatt ble det et overskudd på 2,48 millioner kroner. Det er marginer som er helt i kjedetoppen.
Eierselskapet Rosini, som også eies av Roy Melvoll, hentet ut et utbytte på 3,35 millioner kroner. Rimi er med andre god butikk i Harstad. Alt tyder på at også 2008 blir et godt år; veksten er på mellom 8 og 10 prosent.
Butikken ligger i bydelen Sama, i gangavstand fra sentrum. Nærområdet er et etablert boligområde, veinettet ligger strategisk til i forhold til butikken og parkeringsplassen er stor. En litt sliten butikkeiendom til tross, det er god butikk. Kjøpmannen eier en tredel av selskapet som eier butikklokalene, resten eies av Ica. Det har derfor ikke har vært aktuelt å skifte kjede. - Vi har holdt oss til Rimi, det er et konsept som kundene liker, sier Roy Melvoll mens han tar en runde i butikken.
Egne produkter
Kjøpmannen har strukket kjedekonseptet langt for å tilpasse seg det lokale markedet. Blomster fra et lokalt gartneri er et av de store og mest lønnsomme produktene. Det samme er varmmat og ferdigretter fra en bemannet disk, og bakervarer fra egen produksjon. Kjøttdisken domineres av kjøtt som butikkens egne folk har skåret og pakket. Det har gjort at merkevarene fra leverandørindustrien har fått mindre plass enn vanlig i kjedebutikkene. - Det gjør at vi har produkter som ikke alle andre har. Det er ikke helt etter boka, men kundene mine liker det og det gir en god brutto. Jeg er opptatt av å ha varer som selger. Begynner du med varer som ikke selger, så kommer svinnet, og så faller bruttoen, sier kjøpmannen.
25 år per kjøpmann
Det er 50 år siden familien Melvoll etablerte seg som kjøpmenn i Harstad. Roy Melvoll vokste opp på Helgeland, som sønn av en samvirkelagsbestyrer. Faren (Martin Melvoll) drømte om egen butikk, og da muligheten dukket opp, flyttet familien nordover til Harstad. Etter at faren hadde drevet butikken i 25 år, overtok sønnen Roy som kjøpmann. Etter 25 år overlater han nå selv stafettpinnen til sin sønn.
Rimi Sama er i dag på 800 kvadratmeter, men det er planer om å utvide butikken med ytterligere 300. Kjøpmannen har allerede bestilt nye kasser og gjør butikken klar for en oppgradering. Rema 1000 står sterkt i Harstad, og det samme gjør kooperasjonen. Norgesgruppen har ikke fått noe godt grep om markedet, og leter aktivt i markedet etter gode lokaler for en etablering. Men Rimi har tenkt å «stå han av».
Kundepleie
- Oppskriften min er rett og slett å ta vare på kundene. Jeg tar ikke sjansen på å stenge butikken en eneste dag når vi bygger om. Det er fort gjort å miste en kunde, og det er dyrt og vanskelig å få kundene tilbake. Har du en god beliggenhet, gode varer, et akseptabelt prisnivå og flinke folk, så har du det du trenger for å drive en god butikk. Du kan henge opp så mye kjedeskilt, eller skifte kjede så mye du orker, men passer du ikke på butikken og kundene dine, da hjelper det lite, sier kjøpmannen.