Nyheter

Rimi i fare

«Et salg kan bety slutten på Rimi, Ica SparMat og Maxi.»

Publisert Sist oppdatert

En etter en gikk handelskjempene ut forrige uke og bekreftet det Handelsbladet FK allerede hadde skrevet: De kan godt tenke seg å kjøpe Ahold, enten samlet eller kjede for kjede.

Det er umulig å spå, men vi tror fremdeles at Tesco og Carrefour er de mest sannsynlige beilerne. De to konsernene har god bruk for butikkene til Ahold for å supplere dem de allerede har. Kjøpere fra andre bransjer vil ikke ha like stor synergi å hente fra en handel ? muligens med unntak av oljeselskapene. Nederlands egne Royal Dutch, det vil si Shell, har for eksempel beveget segså langt i retning av å drive dagligvarehandel at et oppkjøp av et rent dagligvarekonsern ikke er noen dum idé.I Skandinavia er det selvsagt også en mulig løsning at Ica-kjøpmennene, Canica og eventuelt partnerne Statoil og Dansk Supermarked kjøper Ica Ahold ut og tilbake på skandinaviske hender. Men det ville være å snu en utvikling som Ica og Hakon faktisk ønsker, i retning av å være en del av et sterkt internasjonalt system.

Hvis et konsern som Tesco eller Carrefour overtar, vil mye av det daglige for Hakon-ansatte bli det samme: Kampen for å drive best mulig butikk og bli en sterkere aktør på det norske markedet. Det som kan bli endret, er i hovedsak to ting: Kultur og navn.Hakon vil kunne bli en del av en friskere og gladere konsernkultur enn Aholds seriøse, grundige, men til tider humørløse. Og et salg kan bety slutten på Rimi, Ica SparMat og Maxi. Mens Ahold legger stor vekt på å la lokale selskaper beholde sine egne kjedeprofiler, opererer de potensielle kjøperne med internasjonale navn og profiler.

Det første offeret i Norge vil trolig bli den nye ekstremlavpriskjeden til Hakon. I den situasjonen Ahold er, er det lite trolig at konsernet vil bruke ressurser på å utvikle et helt nytt kjedekonsept med tanke på verdenslansering. Dermed faller nok Hakon tilbake på Netto-profilen, vil vi tro.

Powered by Labrador CMS