Nyheter

Rimi økte på barneprodukter

ØKTE: Et samarbeid med Småfolk og Hipp har gitt Rimi økte andeler på barneprodukter.

Publisert Sist oppdatert

- Vi så potensialet for å øke salget på barnemat, og at det også ville gi økning på øvrige barnekategorier, sier Lise Ohr i Ica Norge.

- Lenge var det lite nyvinning på barnemat, men nå har det eksplodert, sier Ann Karin Haugen hos Bonaventura Sales. Hun peker på funksjonell mat, smoothies og økt fokus på mellommåltider.

Utfordringen er å vinne andeler fra hjemmeproduksjonen av barnemat - å tilby kundene det de trenger for at de skal la være å mose maten selv. - Kundene ønsker variasjon. De kjøper tre og et halvt glass i snitt hver gang de handler, og målet vårt er å få dem til å kjøpe enda flere, konstaterer Haugen.

Tidligere dominerte Nestlé i kategorien. Det ga fornøyde kunder på mange punkter, men ikke alle. I testbutikkene tok Rimi derfor inn også produkter fra Hipp og Småfolk, men uten å ta bort et eneste Nestléprodukt.

- I de 11 testbutikkene økte totalomsetningen med 7,7 prosent, og salget i barnekategoriene med 15,2 prosent. Vi hadde ventet en økning i barnematsalget, men ikke at vi også skulle få så god økning på wipes, smokker og flasker, sier Lise Ohr.

Powered by Labrador CMS