Nyheter

- Rimi:Ta vare på kjøpmennene

STOKKE: Tidligere Rimi-kjøpmenn Per Gunnar Ellefsen og Petter Haakestad oppfordrer innstendig den gamle kjeden sin til å ta bedre vare på kjøpmennene sine.

Publisert Sist oppdatert

Per Gunnar Ellefsen og Petter Haakestad, som tidligere drev henholdsvis Rimi Gullhaug i Holmestrand og Rimi Frankendalsveien i Larvik, synes det er kjempebra at Ica satser på fremtidens franchisetakere gjennom Franchise 2008. En av dem som er med i opplæringsprogrammet, fikk i høst fagbrevet i Ellefsens butikk.

TJENTE IKKE PENGER

Behandlingen de selv har fått, er de derimot både såret og skuffet over, men de kvier seg likevel for å si noe vondt om kjeden. De er fortsatt glade i Rimi.

- Men dere må gjøre noe nå, ellers kommer dere til å miste mange flere gode kjøpmenn fremover, sier de to til kjeden.

Ellefsen og Haakestad trakk seg ut i høst fordi de ikke lenger tjente penger. - Jeg har drevet på samme måte i alle år, og har tidligere tjent rundt en million i året, men på slutten tapte jeg 2-3000 kroner dagen, sier Per Gunnar Ellefsen.

I fjor fikk han et underskudd på over 400 000 kroner. Med en omsetning på over 30 millioner. I år hadde tapet blitt omtrent dobbelt så stort hvis han ikke hadde gitt seg. - Ica må vite at vi driver butikk for én ting; nemlig å tjene penger. Når du da begynner å tape, er det klart du mister motivasjonen, tilføyer Ellefsen, som føler han ikke har blitt hørt av kjeden.

- SKAL HA LØNNSOMHET

Ica er på sin side på ingen måte uenige med Ellefsen eller Haakestad i at det er avgjørende for butikkdrivere å tjene penger. - Våre butikker skal ha en sunn lønnsomhet, poengterer informasjonssjef Terje Gulbrandsen.

- Men med et tydelig lavpris-Rim kan man ikke bare fortsette som før, man er nødt til å tilpasse driften av butikken til konseptet. Det kan være tøft, og jeg er imponert over den innsatsen Rimikjøpmennene har vist i denne endringsprosessen. Det står det respekt av, legger han til.

Powered by Labrador CMS