Fra venstre: Senior emballasjekonsulent Erik Sandø i Orkla Confectionary and Snacks, rådgiver Hanne Vetaas ved Handelshøyskolen BI, emballasjesjef Ole Anton Bakke i Jotun, kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes og utviklingssjef Lars Brede Johansen i Grønt Punkt Norge. Foto: Beathe Schieldrop, Grønt Punkt Norge

Nyheter

Ringnes, Kims og Handelshøyskolen BI best på plastkutt

Handelshøyskolen BI Campus Oslo kuttet en halv million engangskopper. Sammen med Imsdalflasker i 100 prosent resirkulert plast og Kims resirkulerbare chipsposer, vant de onsdag Plastløfteprisen. Jotuns test av resirkulerte malingsspann ble hedret for «beste forsøk».

Publisert Sist oppdatert

– Få ting er bedre enn tøff konkurranse på miljøtiltak. Gjennom Plastløftet har Grønt Punkt Norges medlemmer gjennomført store tiltak på plastkutt og -resirkulering. Med så mange ambisiøse initiativer, i så mange ulike bransjer, har det vært vanskelig å plukke ut de beste. Mye er nybrottsarbeid. Derfor ønsket vi med «Have a go»- kategorien også å hylle dem som våger å sette seg hårete mål, selv om de ikke lykkes i første forsøk, sier juryleder og utviklingssjef i Grønt Punkt Norge, Lars Brede Johansen i en pressemelding.

49 norske bedrifter har gjennomført Plastløftet, og forpliktet seg til å rapportere om kutt av unødig plast, design for gjenvinning og økt bruk av gjenvunnet plastmateriale. I går ble de beste initiativene premiert på Grønn Konkurransekraftdag arrangert av Grønt Punkt Norge, Renas og Batteriretur.

Resirkuleringskonkurranse i chipshylla

Chipsposer har lenge vært en resirkuleringsnøtt. Aluminiumsfilm på innsiden, som sørger for at innholdet er sprøtt og ikke harskner, har gjort at posen er problematisk å resirkulere. Maarud, Kims og Sørlandschips er alle med i Plastløftet. Prisen for Design for gjenvinning gikk til Orkla Confectionery & Snacks Norge for de nye Kims-posene i mono-materiale. I 2020 vil ti millioner Kims-poser kunne gjenvinnes til samme type plast igjen.

– Det er fortsatt en god del emballasje som er laget av kombinasjonsmaterialer og som dermed er vanskelig å gjenvinne. Økt gjenvinning krever innovasjon. Plastløftet handler om å dele erfaringer. Det bringer alle fremover, sier Johansen.

Pris for resirkulerte flasker

Prisen for økt bruk av resirkulert plast gikk til Ringnes med Imsdal, som i fjor lanserte de første norske panteflaskene med 100 prosent resirkulert plast.

– Økt bruk av resirkulert plast er avgjørende for å få sirkulære kretsløp. I dag er det ingen incentivordninger for selskaper som investerer i økt bruk av resirkulert plast. Derfor er det viktig å hylle alle som har store ambisjoner, også dem som mislykkes,sier Johansen.

Handelshøyskolen BI kuttet engangsplasten

Plastløfteprisen for reduksjon gikk til ansatte og studenter på Handelshøyskolen BI Campus Oslo. På to år har de mer enn halvert restavfallet og doblet sorteringsgraden. Etter å ha byttet ut engangsplast med porselen og glass, har de spart over en halv million engangskopper.

Juryens «Have a go!»-pris er ment som oppmuntring til mer nytenkning, også etter at forsøk feiler. Prisen gikk i år til Jotun, som tidlig annonserte ambisiøse mål om malingsspann i resirkulert plast, men foreløpig ikke har lykkes å finne en løsning de kan bringe på markedet.

Powered by Labrador CMS