Nyheter

Ris for ris

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke ofte svingningene på verdensmarkedet får umiddelbare konsekvenser rett inn i dagligvarebutikkene. Råvareprisene - enten det handler om olje, kaffe, hvete eller ris - har en tendens til å svinge langt mer fra dag til dag enn det prisen på de ferdige produktene gjør i butikken eller på bensinstasjonen. I uken som gikk, fikk norske forbrukere en sjelden innføring i virkeligheten på internasjonale råvaremarkeder. Samtidig med at både internasjonale kjeder med Wal-Mart i spissen og små, europeiske innvandrerbutikker innførte rasjonering på ris, fikk Rema 1000 både presseoppslag og kjeft fordi kjeden har kjøpt inn mer enn vanlig.

Matmangel er langt fra eneste forklaring på de økende risprisene på verdensmarkedet. Her er både private og offentlige spekulanter en viktig del av bakgrunnen. Private

MED MENING

investorer kjøper ris for å tjene på kort sikt, mens regjeringer stopper eksporten av ris slik at knappheten i resten av verden blir større.

Den nye Nestlé-sjefen Paul Bulcke spår stabilisering. Generaldirektør Jacques Diouf i FNs mat- og landbruksorganisasjon FAO er helt uenig. Han ser ingen utsikter til stabile eller lavere priser, og kaller det hele en krise.

Uansett om det blir Nestlé eller FAO som får rett i det lange løp, så er vi vitne til en utvikling som går på livet løs i fattige land, samtidig som den påvirker kjedene i lille Norge på en langt mindre alvorlig måte fra dag til dag. De norske kjedene reagerer på vidt forskjellig vis. Rema 1000 tenker på å skaffe kundene de varene de ønsker og kjøper inn ekstra. Ica kritiserer Rema og mener den ansvarlige løsningen er å la risen gå til dem som trenger den mest, og heller få norske forbrukere til å velge poteter, pasta eller andre alternativer. Remas løsning er den umiddelbart naturlige for en kjøpmann eller en kjede: Kunden har alltid rett, og skal få det best mulige tilbudet. Men om situasjonen tilspisser seg, tror vi likevel Ica har gjort et godt valg. Hvis knappheten på ris blir følbar, er det mulig å forklare kundene hvorfor de bør velge norske poteter fremfor asiatisk ris.

I første omgang er enkel avdramatisering den beste løsningen. Men hvis vi ender opp med en reell og langvarig mangel på ris, så vil det beste for norske dagligvarekjeder og -leverandører være å samle seg om en felles holdning til saken. I Egypt, Kamerun, Haïti og Burkina Faso har det vært opptøyer på grunn av økende rispriser. Når det handler om liv og død i andre deler av verden, bør ikke reaksjonen i norsk dagligvarebransje være krangel mellom konkurrenter.

Powered by Labrador CMS