Nyheter

Roma lanserer nettbutikk

I snart 100 år har Roma vært lokal brusprodusent på Lillestrøm. Men hverken lokale butikker eller andre aktører i dagligvaren vil selge deres produkter. I går lanserte de nettbutikk, og distribuerer bruskasser rett på døra til kundene.

Publisert Sist oppdatert

Mineralvannfabrikken ble startet på Lillestrøm av Katrine Bergersen Klemps oldefar i 1923. Siden 90-tallet har produktene stort sett blitt solgt gjennom spesialutsalg eller via grossist til idrettslag og foreninger.
– De siste 10 årene spesielt har vi vært tynget av at dagligvaren har festet grepet. Det merker vi også på salget. Det er et tøft marked som domineres helt av store, internasjonale selskaper, sier markedsansvarlig Katrine Bergersen Klemp til Handelsbladet FK.

- Litt sårt

I dag selges Roma-produktene gjennom egne utsalg, Deli de luca og Lime. – Vi er ikke til stede i noen andre dagligvarekjeder. Det er litt sårt at ingen dagligvarebutikker fører vår julebrus, for eksempel. Det ville jo vært utenkelig for butikkene i Tromsø å ikke ha julebrusen fra Mack i hylla, sier markedssjefen. Men ingen initiativer til innkjøpere i dagligvarekjedene har ført frem. – Vi ser jo at lokalmat er trendy. Kjedene har fått øynene opp for det, men det har ikke nådd lenger enn gårdsprodukter. Men nå kommer vi dem i forkjøpet med en tjeneste som selv ikke dagligvarebutikkene har fått snudd seg rundt på, sier Katrine Bergersen Klemp.

{{image:2}}Avgjørende satsing

Hun håper at nettsalget vil bli en stor del av inntekstgrunnlaget i fremtiden. – Vårt eget sortiment vil stå og falle på dette det neste året. Tilgjengelighet er avgjørende, folk må kunne få tak i det, sier Bergersen Klemp. Roma Mineralvannfabrikk har rundt 35 millioner kroner i omsetning totalt. I tillegg til eget mineralvannsortiment har de leieproduksjon for blant annet Rema 1000 og Union bryggeri, og de tilbyr bedrifter og andre mineralvann med egen etikett. De siste årene har salget av egne produkter imidlertid stadig gått ned.

Den nye nettbutikk-løsningen er egenutviklet. – Her kan folk bestille bruskasser som blir levert på døra, som en slags moderne melkebil. Vi har tatt utfordringene våre på alvor og har tro på lokal forankring og at folk ønsker å handle direkte fra produsent. Forbruker har dårligere tid, og det å stikke innom et eget utsalg blir sett på som en hindring, sier Bergersen Klemp.

Begrenset distribusjon

Utkjøringen skal også mineralvannfabrikken stå for selv. Men det er én hake ved det: Foreløpig er tjenesten kun tilgjengelig i Lørenskog, Rælingen og Skedsmo kommuner.
– Dette er ikke gjort i Norge før, og vi er veldig spente på responsen. Så håper vi å utvide dekningsområdet så fort som bare rakkeren, sier Katrine Bergersen Klemp. Brusen kjøpes kassevis, og man kan blande inntil fire varianter per kasse. I starten lokker de også med fri frakt. – Vi har jo ikke bare brus, vi har vannprodukter, iste og eplemost. Vi har en stor bredde av egne produkter, reklamerer Bergersen Klemp.

Powered by Labrador CMS