Nyheter

Røye for kjennere

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes to typer røye: den anadrome som foretar næringsvandringer til sjøs, og den stasjonære som lever hele livet i ferskvann. Ishavsrøye er navnet på norsk oppdrettet røye, og det er denne fisken Tydalsfisk har basert produksjonen sin på. I disse dager finner nye varianter veien inn til dagligvarebutikkene kene ii trøndelagsfylkene trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal.

- Rakefisken har vi nå fått inn på alle kjedene så nær som Rema 1000. Den leveres uten hode og spor, og uten skinn, forteller Kurt Oterhals, som er hyret inn av Norsk Røyeforum, en interesseorganisasjon for røyeoppdrettere i Norge.

- Nå jobber vi for å få inn den varmrøkte pepperrøya fra Tydalsfisk. De første butikkene i Trøndelag får den inn denne uken. Vi hadde den med på Matstreif, og endte opp med å dele ut 6 000 smaksprøver. Den falt til og med i smak hos japanerne, som har veldig høye krav til fisken. Men de likte riktignok ikke rakefisken. Det syntes tydelig på ansiktsuttrykkene, humrer Oterhals.

- Tidligere har mye av fokuset vært rettet mot horeca, men nå blir det mer mot dagligvare, og da spesielt i porsjonspakker. Produktene fra Tydalsfisk vakuumpakkes i porsjoner på cirka 600 gram. Ferdig renset for skinn og bein, blir det igjen rundt 500 gram mat. Akkurat passe for to personer.

- Hvilke ambisjoner har Tydalsfisk for dagligvarerøya?

- Tydalsfisk vil ikke ekspandere for raskt, men bygge sten på sten. Veksten må ikke gå på bekostning av kvaliteten sier Kurt Oterhals.

Powered by Labrador CMS