Nyheter
Ruster opp med Rosso
KAFFEKRAFT: 7-Eleven satser på sitt eget kaffekonsept for å gjøre butikkene mer konkurransedyktige. Caffe Rosso har løftet både salget og bruttofortjenesten.
Caffe Rosso er utviklet av 7-Eleven i Norge, og det røde kaffekonseptet ble presentert for kjøpmennene for første gang under riksmøtet på Brunstad i fjor. Siden har kjeden testet ut konseptet i åtte butikker. Etter den første testperioden har ytterligere fem butikker fått Caffe Rosso. Erfaringene er så gode at representanter for den internasjonale 7-Eleven-organisasjonen har vært i Norge for å se på konseptet. Alt tyder på at det kommer til å bli eksportert til flere land.
- Mange kunder tror at det er et internasjonalt konsept som vi har hentet inn til Norge. Det tar vi som et hyggelig kompliment. Men dette har vi selv utviklet, basert på erfaringer vi har hentet inn fra mange studieturer rundt om i verden, sier markedssjef Jan Yngve Holen i 7-Eleven til Handelsbladet FK.
Mesterpartner
Tim Wendelboe, som har et tungt internasjonalt navn når det gjelder innovasjon i kaffe, har vært med i utviklingsarbeidet. De ansatte i butikkene har vært på kurs hos baristamesteren for å lære mer om hvordan man lager god kaffe, og hvordan god kaffe skal smake. - Skal du bli best, må du også lære av de beste. Hver eneste kopp vi selger, blir laget og servert. Da er det viktig med produktkunnskap og kundeforståelse, sier Holen.
Mersalg
Martine Brevik på 7-Eleven Bogstadveien i Oslo selger, lager og serverer kaffe bak de røde kaffediskene. Butikken ligger midt i noen av landets mest urbane omgivelser, omgitt av konkurrenter og hippe kaffebarer.Til tross for den knallharde konkurransen har butikken solgt opptil 800 kopper på en dag. Rekorden har 7-Eleven Byporten, med 1 100 kopper.
Syv forskjellige kaffevarianter står på menyen, og prisene er fra 25 til 29 kroner for en dobbel kaffe, og litt mindre for en enkel. Av konkurransehensyn vil hverken kjøpmann Jonny Nord eller kjeden fortelle for mye om salget og lønnsomheten etter at selvbetjent kaffe ble erstattet av et betjent kaffekonsept. Men etter det Handelsbladet FK erfarer, skal veksten i bruttofortjenesten være på om lag 40 prosent. Kaffekoppene gir store marginer, derfor er gjenkjøp et viktig mål i satsingen. - Bruttofortjenesten er økt vesentlig. Og samtidig har salget av produkter som er i nærheten av kaffedisken økt betydelig, som blader, boller, donuts, sjokolade og andre impulsvarer. Bakerivarer har for eksempel økt med 38 prosent, sier Holen.
American Style Donuts, 7-Elevens eget kakekonsept, er plassert helt opp til kaffedisken. Det koster 16 kroner for en donut, men kjøper du den sammen med en kopp kaffe fra Caffe Rosso-menyen, får du den for 10 kroner. - Kaffe er et satsingsområde for å gjøre butikkene mer konkurransedyktige. Alle selger jo den samme varen, derfor er det viktig å ha det lille ekstra. Et eget kaffekonsept bygger lojalitet, det bygger lønnsomhet og det at gjør butikkene blir mer spennende. Kundeundersøkelser forteller oss at vi har truffet rett, sier Holen.
Dagligvare?
Også andre butikker i Reitangruppen skal ha smakt på konseptet. Det har gitt mersmak, og det er flere enn 7-Eleven som har lyst på Caffe Rosso.
- Rent teknisk er det ikke noe i veien for å etablere dette som shopin-shop i andre butikker, men vi har ingen konkrete planer om å etablere det i annet enn 7-Eleven. Hva det kan bli i fremtiden, er et åpent spørsmål, sier markedssjefen.
Det som er klart, er at det blir gitt gass for en utrulling til flere 7-Elevenbutikker i 2009. Etter det Handelsbladet FK får opplyst, vil flere av de nykonverterte Shell/7-Eleven-stasjonene få tilgang på konseptet.
Caffe Rosso er modulbasert og kan tilpasses butikkens størrelse. Minsteutgaven er på to moduler og måler 1,70 meter. Store 7-Eleven-butikker, som den i Bogstadveien, har flere moduler. Ifølge kjøpmann Jonny Nord er også rengjøring og betjening av maskinene av det mer rasjonelle slaget.
Mistet flyet
I Bogstadveien lager Martine Brevik en sekspakning med kaffe til en bedriftskunde som skal ha et møte på kontoret. Hun forteller stolt at ansatte fra en konkurrerende kaffebar i nærheten er blant fastkundene. Det ser hun av navneskiltene. Og noen av kundene blir litt lenger enn andre.
- Vi hadde besøk av et direktørteam fra den internasjonale 7-Elevenorganisasjonen. De ble så imponerte at de glemte klokken og ikke rakk flyet på Gardermoen. Kjempeartig, smiler kaffeselgeren mens hun steamer melk til en ny cappuccino-kunde.