Nyheter

Safari åpner med Matlyst

MATLYST: Mandag er det offisiell åpning av Safari-kjedens nye produksjonsanlegg i Bergen. Samtidig lanserer kjeden Matlyst som sitt nye merke for ferskvarediskene.

Publisert Sist oppdatert

Safari-eier Arild Faugstad har satset 50 millioner kroner på det nye produksjonsanlegget på Olsvik i Loddefjord, like utenfor Bergen. Planen er at anlegget skal levere ferskvarer til egne butikker, og til eksterne kunder innen storhusholdning og catering. Matlyst, kjedens egen merkevare, er en sentral del av storsatsingen. Safari legger opp til et butikksalg på 100 millioner kroner med Matlyst produkter fra egen produksjon.

Handelsbladet FK hadde i oktober en reportasje fra det nye anlegget til Safari, hvor Matlyst for første gang ble presentert. Mandag er innkjøringsperioden over. Bergens byrådsleder Monica Mæland skal foreta den oÿsielle åpningen, og Norgesgruppens konsernledelse er på gjestelisten.

Safari har tette bånd til Norgesgruppen, til tross for at eneeier Arild Faugstad har det meste av makten. Safari bruker Norgesgruppen som grossist, og dagligvarekonsernet eier også fem av kjedens 11 butikker.Til tross for det tette båndet til landets største dagligvareaktør, så er selvstendighetsfanen heist høyt. Arild Faugstad har en rekke ganger avvist at kjeden er til salgs, og storsatsingen med et nytt produksjonsanlegg blir tatt som en bekreftelse på det.

Safari-butikkene er på vei mot en 2008-omsetning på 720 millioner kroner. Nå skal flere av butikkene oppgraderes og fornyes som en del av storsatsingen.

Powered by Labrador CMS