Nyheter

Safari med ny vekstplan

Safari-eier Arild Faugstad har lagt en ny vekstplan for kjeden. I 2015 skal konsernet ha 16 Safari-butikker og en samlet omsetning på én milliard kroner. I tillegg skal det etableres et tosifret antall søndagsåpne Zappa-butikker.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i sommer åpnet Arild Faugstad et nytt supermarked på Knarvik utenfor Bergen. Safari Knarvik er kjedens 12. butikk, og i den nye strategiplanen legges det opp til ytterligere fire etableringer. Safari-eieren lar seg ikke skremme av at det er lavprisbutikkene som tar markedsveksten.

– Skal vi være best som supermarked kan vi ikke kopiere lavpris. Da må vi våge å ta egne grep, sier Arild Faugstad til Handelsbladet FK.

De siste årene har Arild Faugstad gjort flere grep som viser at han satser langsiktig. Etableringen av Matlyst som Safari-kjedens egen merkevare, og en produksjonsavdeling for egne produkter er det mest synlige. – Matlyst er en av tingene vi gjør for å distansere oss fra de andre. Det har riktignok vært en dyr oppstart, men vi tenker langsiktig, sier Arild Faugstad til Handelsbladet FK.

For å demme litt opp for lavpriskonkurransen har Safari plukket ut mellom 250 og 300 varer som har fått egne Safari-priser, kjedens egen versjon av lavpristilbud. Samtidig er ferskvareutvalget spisset enda mer.

Satser stort på Zappa

I sommer åpnet Safari to første Zappa-butikkene, kjedens nye konsept for søndagsåpne butikker.

I høst kommer butikk nummer tre i tilknytning til Safari Fantoft.

– Zappa er ikke en storkiosk eller convenience-butikk, enten vi snakker om utvalg eller priser. Det er en dagligvarebutikk på 100 kvadratmeter med vanlige hverdagspriser. Derfor representerer den noe nytt. Her finner du det du trenger for en rask dagligvarehandel, sier kjedesjef Christian Myredal i Safarigruppen til Handelsbladet FK.

Safari-eier Arild Faugstad sier til Handelsbladet FK at han ser for seg et tosifret antall Zappa-butikker. Det betyr frittstående etableringer utenfor stor-Bergen som er Safari-kjedens tradisjonelle markedsområde.

– Dette er et konsept som også passer godt for sentrumshandel i byene, sier Arild Faugstad til Handelsbladet FK.

Les mer i papirutgaven av Handelsbladet FK

Powered by Labrador CMS