Nyheter

Sakte medierevolusjon

OSLO: Har dagligvareaktørene integrert internett som en del av medieemiksen? - Nei, sier adm. direktør Geir Striger i Nielsen Media Research.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarebransjen vil endre mønsteret for annonseplasseringen sin. Men ikke med det første.

- Vi er inne i en sakte revolusjon, mener adm. direktør Geir Striger i Nielsen Media Research. - Teknologi er den sterkeste driveren til endring. Når forbrukeren endrer seg i forhold til bruken av medier, vil bransjen følge etter.

Striger mener imidlertid det er påfallende hvor lite ressurser bransjen legger på internett. Den største dagligvareannonsøren befinner seg helt nede på 80. plass. Han forklarer dette delvis med at det er vanskelig å gi slipp på noe som fungerer til fordel for noe nytt og mindre trygt. Dessuten: Internett tilbyr svært dårlig dokumentasjon i forhold til andre medier når det gjelder annonseeffekten.

Striger forteller at dagligvarebransjens annonsering kan skilles i to kategorier. Kjedeannonseringen foregår for det meste gjennom trykte medier og DM i posten, mens merkevareannonseringen i alt vesentlig plasseres på tv.

Powered by Labrador CMS