Lasse Andersen, revisjonspartner for handel, og Kjell-Fredrik Kristiansen, bransjeleder for handel i BDO.

Nyheter

Salget av lavprisprodukter øker kraftig

Handelsbransjen forbereder seg på lavere omsetning, særlig innen dagligvarehandelen. Stadig flere kunder velger rimeligere produkter, og bransjen ser en tydelig trend hvor kundene er langt mer prisbevisste enn før.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver BDO i en pressemelding.

De få selskapene som likevel tror på vekst, gjør det først og fremst på grunn av økt salg av lavprisprodukter.

– Alle piler peker i retning av at langt flere i år vil feire lavprisjul, hvor de har valgt de rimeligste alternativene i butikken, sier bransjeleder for handel Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO.

Det er økt rente og høyere levekostnader som fører til at norske forbrukere oftere ser på prislappen. Selskapene på sin side venter lavere omsetning som følge av den reduserte kjøpekraften. Dette kommer frem i resultatene fra årets Handelsundersøkelse, hvor rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO har innhentet svar fra 200 finansdirektører i norske handelsvirksomheter.

Det siste året har salget av lavprisprodukter for alvor skutt fart, og det ser også ut til at det er disse produktene forbrukeren vil velge i tiden fremover.

– Kundene er absolutt mest prisbevisste når de handler matvarer, noe vi ser at dagligvarebransjen tar på alvor, sier Kristiansen.

– Her har utvalget av lavprisprodukter eksplodert, og butikkene er flinke til å se kundenes behov og gi gode tilbud.

Han trekker frem at det også i tiden fremover vil være viktig å legge til rette for et bredt og godt utvalg av lavprisprodukter, både for å møte kundenes behov og øke salg og markedsandeler.

Powered by Labrador CMS