Nyheter

Salget av lokalmat øker kraftig

Øl er den delen av lokalmaten som øker mest. Men nordmenn har fått øynene opp for annen lokalmat også, skriver Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Oster fra småprodusenter, spekeskinke fra nabogården, eplejuice fra en lokal produsent. Ferske tall fra analysebyrået Nielsen viser at nordmenn er villige til å betale litt ekstra for å få lokalprodusert mat. Omsetningen økte med 10,3 prosent fra i fjor til i år. I samme periode økte vanlig matsalg i dagligvarebutikker med 3,5 prosent, skriver Aftnposten. I undersøkelsen Nielsen har gjennomført viser det seg at det er lokaløl som øker mest i prosent. Totalt omsetter lokaløl nå for 220 millioner kroner.

Totalt omsatte lokalmat for 4,2 milliarder kroner siste året. Dette er det som er solgt i dagligvarebutikker, i tillegg kommer maten som selges i restauranter, gårdsbutikker, bondens marked og på nett.

Landbruksdepartementet har en målsetning om å øke lokalmatsalget til 10 milliarder innen ti år.

Powered by Labrador CMS