Størst økning har yoghurt og ost. Foto: melk.no

Nyheter

Salget av norske meieriprodukter øker

Ferske tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser en positiv utvikling i salget av meieriprodukter 3. kvartal 2023, sammenlignet med tilsvarende kvartal året før.

Publisert Sist oppdatert

­Norske meieriprodukter som brunost, gulost og yoghurt øker salget i Q3, ifølge nye salgstall fra Melk.no.

Ost øker med 6,6 prosent

Totalt økte norsk yoghurt med 13,3 prosent og norsk ost med 6,6 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør. Melkesalget fikk en liten nedgang på drøye 1 prosent, men nedgangen er mindre enn det den har vært tidligere år. Helmelk, økologisk melk og melk med smak fortsetter å øke.

– Det er interessant å se at 3. kvartal har en så positiv utvikling for de fleste meierikategoriene. Spesielt gøy er det at norsk ost har økt med nesten 7 prosent, som også utgjør en større økning enn importert ost. Tross strammere økonomi og økt utvalg av importert ost er det fortsatt norsk brunost, gulost og cottage cheese vi nordmenn spiser mest av, sier direktøren i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ida Berg Hauge i en pressemelding.

Mer populær enn noen gang

2023 har så langt vært et godt år for salg av yoghurt, og norsk yoghurt økte med hele 13 % i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2022.

Berg Hauge tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet – som i tillegg inneholder de samme gode næringsstoffene.

– På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Berg Hauge.

Flere velger «klassisk»

En trend som viser seg over noe tid er økningen i salget av de klassiske, produktene. Aller størst prosentvis økning i 3. kvartal ser vi i salg av yoghurt naturell (+ 24 %), helmelk (+ 4,2 %) og brunost (+ 10 %). I tillegg til den stadig populære magre cottage cheesen (+12 %).

– Selv om det største salgsvolumet ligger på lettmelk, gulost og fruktyoghurt, er det interessant å følge med på kostholdstrender ellers i samfunnet som også påvirker melke og meierisalget avslutter Ida Berg Hauge.

Powered by Labrador CMS