Salgsfaget: – Fagets verdier og relevans er fremtredende i fagfornyelsen, sier daglig leder Marit E. Thomas i Opplæringskontoret for salg og reiseliv.

Nyheter

Salgsfaget utvides med bærekraft og helse

For å få fagbrev kreves et bredere perspektiv enn før. Det gjelder også salgsfaget.

Publisert Sist oppdatert

­– Samfunnet forandrer seg. Læreplanene må derfor fornyes i takt med samfunnet, sier daglig leder Marit E. Thomas i Opplæringskontoret for salg og reiseliv.

Kunnskapsløftet heter reformen i grunnskole og videregående opplæring som Stortinget allerede i 2004 gav sin tilslutning til hovedlinjene i. Først i 2020 begynte nye læreplaner å tre i kraft.

For dem som skal ta fagbrev i salgsfaget og blir lærling, gjelder den fornyede læreplanen for det tredje året på videregående fra august i år.

Bygger på verdier

Alle fag, inkludert salgsfaget, skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Mer konkret betyr det verdier som respekt, demokrati og likeverd.

– Fagets verdier og relevans er fremtredende i fagfornyelsen, synes Marit E. Thomas.

Salgsfaget er bygget opp av kjerneelementer som var der også før fornyelsen.

– Drift og lønnsomhet, salg og markedsføring samt kommunikasjon og relasjoner er gjenkjennelige, konstaterer Marit E. Thomas.

Fornyelsen har bragt inn to nye, tverrfaglige temaer. I salgsfaget handler folkehelse og livsmestring blant annet om å utvikle og håndtere profesjonelle relasjoner til kunder, kolleger og arbeidsledere. Videre skal kunnskap om helse, miljø og sikkerhet bidra til god fysisk og psykisk helse.

Bærekraftig utvikling er også tverrfaglig og handler om å ta ansvarlige valg i formidlingen, utviklingen og markedsføringen av produkter. Bærekraft gjennom hele verdikjeden utgjør et sentralt perspektiv.

Grunnleggende ferdigheter

Til læreplanen hører også grunnleggende ferdigheter som lærlingene skal ha.

– Også disse kjenner man igjen fra den forrige læreplanen, fastslår Marit E. Thomas.

Muntlige og skriftlige ferdigheter er viktige om man skal fungere innenfor salg. Man må også kunne lese, regne og beherske nødvendige, digitale verktøyer.

Læreplanen munner ut i en rekke mål for opplæringen. «Kalkulere priser ut fra lønnsomhetsbetraktninger og vurdere hvordan bedriften kan tilpasse prisstrategier til ulike kundesegmenter» er viktig i alle salgsbedrifter. Det samme gjelder å kunne «planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere markedsføringskampanjer».

Et av kompetansemålene heter «presentere egen virksomhet med vekt på forretningsplan og reflektere over hvordan bærekraft-perspektivet er ivaretatt».

– Selv om helheten er ganske lik som før, kommer bærekraft-perspektivet tydelig frem i kompetansemålene, mener Marit E. Thomas.

Det påvirker salgsbedrifter med lærlinger. Lærebedriftene må sette seg inn i den nye læreplanen, og tilpasse opplæringen til den.

– Kan nå langt

Yrkesfagene i videregående opplæring har ofte blitt kritisert for å være for teoretiske for mange elever.

– Har den fornyede læreplanen gjort det vanskeligere å få seg fagbrev i salgsfaget?

– Det har neppe blitt mye tyngre. I kompetansemålene er det ikke mye man ikke kjenner fra før, sier Marit E. Thomas.

Ulike regjeringer har hatt økt søkning til yrkesfagene som mål, noe som er et langvarig arbeid.

For å få flere til å velge yrkesfag og stå hele løpet trengs god veiledning under opplæringen, mener Marit E. Thomas.

– Dessuten må arbeidsoppgavene være relevante og knytte teori til praksis, legger hun til.

For salgsfagets del er det viktig å vise mulighetene det gir, både for yrkesmessig og personlig utvikling.

– Med kompetansen faget gir, kan man nå langt uten høyere utdannelse, fremhever Marit E.
Thomas.

Powered by Labrador CMS