Nyheter

Salgsnedgang for Vinmonopolet

Vinmonopolet ligger an til en salgssvikt for første gang på 17 år, skriver Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Etter jevn salgsvekst i antall liter fra 2000 til 2009, har salget på Vinmonopolet flatet ut etter 2010. Svikten har tiltatt inneværende år og i år har polet måttet konstatere røde tall i halvparten av årets uker.

Administrerende direktør i Vinmonopolet, Kai Henriksen, sier situasjonen er urovekkende.

– Polets rolle som alkoholpolitisk instrument er utfordret, og polets legitimitet er truet. Vi mister andel av omsetningen av alkohol i Norge. Dette er en situasjon som ikke kan fortsette og som den nye regjeringen nå bør se alvorlig på, sier Henriksen til Aftenposten.

Ifølge Vinmonopolet er det to hovedårsaker til salgssvikten: Økt taxfreesalg og jevnt voksende grensehandel. – Vi må satse på å bruke de instrumentene vi har til rådighet: Bedre tilgjengelighet gjennom flere butikker, og innføre åpningstider tilpasset lokale behov, sier Henriksen.

Powered by Labrador CMS